|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej, är det ngn skillnad mellan en svensksåld 525 94 och en Importerad? Då menar jag inte att dom är byggda i 2 olika länder. utan utväxling m.m om ni förstår vad jag menar? lite olika utrustningsningar och så.. Vart hittar jag chassinumret förutom mellan vindrutetorkarna och på regskylten??? | |
|
Rent mekaniskt är det ingen skillnad alls mellan en importbil och en svensksåld. Däremot så skiljer sig t.ex: *Halvljusautomatik *Dimljus *Termostat kan skilja *Strålkastarspolning +några saker till. |
|
|
Det kan ha varierat med årsmodellerna, men här är ytterligarre några skillnader som funnits på E34: Nackstöd bak Värmesitsar fram Strålkastarspolning och intensivrengöring av vindrutan Sidoblinkers (standard i tyskland från -95) Servoolja kan variera: CHF isf ATF Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Hur ligger det till med rostskyddet då? En bil från Tyskland har väl inte samma rostskydd som de svensksålda? | |
|
Jo, samma rostskydd. /Anders Länk |
|
|
ErikW. Du sa att sidoblinkers var standard i Tyskland från 95. Menar du den här lilla blinkersen på sidan som är typ en decimeter stor?? Hur skiljer sig termostaten?? min tempmätare står typ nga millimeter över 12 om ni förstår. är det ok?? |
|
|
Beemlover: Ja, denna Länk fast orange. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Termostaterna i övriga Europa kan ibland vara "kallare" Så att bilen inte går varm pga den höga ute temperaturen. I Sverige däremot så brukar termostaterna ligga på ca 80-82°C. | |
|
Beemlover: Byggd i två olika länder, du skämtar lite eller? Mycket skrönor cirkulerar om (oftast brist på) utrustning på direktimporterade bilar. Oftast grundar de sig på uttalanden från svenska återförsäljare, konstigt.... Ett tag var det mycket surr om att svensksålda bilar hade förstärkt värmeanläggning t.ex, ingen som tror att det blir vinter i södra Tyskland, Schweiz, Österrike osv? Möjligt att det skiljde på en del utrustning i äldre modeller, numera skiljer det inte något nämnvärt inom EU iaf. FP |
|
|
Jag har kommit fram till att de måste f*n i mig göra de bilar som skall ut ur landet(Tyskland) är ändå anorlunda på något sätt. Jo så här! Jag fick fel på min AC fläkt! beställde från skort en och den hade fyra fästen. Jaha, min hade 3 fästen. Jag vart skit förvånad! Båda är till en E39. E39 har nämligen samma fläkt från 96-03 och 00-03 har två varianter doch samma antal fästen. Den svensk sålda ska ha 4 fästen och den tyska tre fästen. Det är vad skroten har kommit fram till genom åren. okej detta är en bagatell grej men ändå! |
|
mape |
Jag har en privatimporterad bil och den har spolning/intensivrengöring, uppvärmda spolarmunstycke och backspeglar, värme i stolarna. Däremot saknas det nackstöd bak. Jag tror helt enkelt att det beror på vad som kryssas i beställnings listan. BMW Sverige har säkert många tillval som vi är vana med i Sverige som default. |
Gemini__ |
folke: Han skriver ju, "Då menar jag inte att de är byggda i två olika länder". =) //Thomas |
|
App, app... Inte saxa ut något utan att ta med hela meningen..:)) "---utan utväxling mm osv". Då KAN man tolka det föregående som att det är ett påstående. Inte alls världens största problem..:)) FP |
|
|
chassinumer sitter på två ställen på en importerad under vindrutan o de andra brevid spolarvätskebehållaren (poppnitat), svensksåld bil har en bricka (poppnitat) till i bakluckan på domkraftens sida |
|
Gemini__ |
folke: Jaja, förstår hur du menar. Som sagt det går att tolka fel, givetvis. ;-) Ha´re gött! //Thomas |
|
Själv "tror" jag att jag har uppvärmda spolarmunstycken i min importbil. Det tinar ju alltid upp en ca 1dm cirkel i snön och upp tittar munstyckena som alltid fungerar. Eller ska det finnas nån knapp eller nåt som visar att man har denna funktion? Lite lustig utrustningskombination isåfall eftersom jag inte har eluppvärmda säten eller motorvärmare. |
|
ormen |
sidoblink kom 06-94 på E34, uppvärmda spolarmunst. finns på min (tillv. 11-94, betraktas som 95:a i SE), men den saknar lyktspolare... rostskydd o resten är samma med några små undantag, ex. termostat (88 grader).. men det hela är lite lulligt, som ex. är Executivpaketet "tyskt utförande" vad det nu skiljer mot Svenskt... Våga vägra bilverkstaden!!! G.D.S!!! |
|
--->Mape. Det fanns naturligtvis "övrig" utrustning att välja som t.ex. stolsvärme och strålkastarspolning även på en tysk såld bil. Skillnaden är att det är Standard utrustning på en svensksåld. Det finns ingen svensksåld E34 utan stolsvärme, dimljus och strålkastarspolning (om man inte valt bort det.) |
|
|
Tillval osv har ju alltid funnits och kommer att finnas, kan bestämmas av generalagenten eller kunden osv. Frågan gällde nog mera om t.ex BMW redan i fabriken har en lista eller särskild line för bilar till generalagenten i t.ex Sverige resp till sina niederlassungs i Tyskland. Jag vill nog påstå att de inte har det. FP |
|
|
min importade e34 -93 har sidoblink,intesivrengöring,uppvärmda munstycken,nackstöd fram+bak |
|
|
En annan stor skillnad brukar vara försäkringspremien... Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.