AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.144

Låda (manuel) från en bensinare till min diesel (automat).

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Har haft problem med automatlådan på min bil en längre tid nu. Den behöver renoveras.
Igår fick jag erbjudande från en bilmeck att få plocka allt som krävs för att bygga om till manuel på en 525i som han ska skrota ner. Allt för 1500kr om jag plockar av d själv. Nu tioll frågan. Passar denna låda på min motor? Enligt bilmecken så är d samma sprängkåpa på bensinmanuel som dieselmanuel och då bör d passa enligt honom. Om den passar. Hur blir d med utväxling och pallar lådan d högre vridmomentet från dieselmotorn? Finns de nån tabell över utväxlingar på olika lådor nånstans. Ska bestämma mig idag om jag ska ta delarna.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Läs det här först Länk
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Han hade otur.Jag vet flera som bytt på sina bilar och bara åkt in å besiktat utan problem. Får väl spara prylarna och bygga tillbaka i värsta fall.
Men nog är de iriterande när byrokratin sätter käppar i hjulen helt utan anledning.
Jag menar, vad spelar det för roll?
Och vad har val av växellåda med avgasvärde att göra?
Den massiva överdimensionen av lagar och regler i detta landet upphör aldrig att förvåna mig.

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Visst har växellådan betydelse för avgasvärdena. Det skiljer på utväxlingen mellan olika modeller. Om bilen då varvar för mycket påverkas avgasvärdena negativt.
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
iochförsig. De har du rätt i, men de har ändå mer betydelse hur man kör. Sen kan ju avgasvärderna knappast bli sämre med en manuel låda jämfört med en automat som slirar bort 15 % av kraften i stadskörning.
Tänk om det kunde finnas en "sunt förnuft lag" som gick in i sådana situationer då övriga lagar uppenbart slår fel och skapar krångel och onödig byrokrati till ingen nytta.

Någon som kan svara på ovanstående tekniska frågor?

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
*lifting*

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Avslutar tråden.
Länk

Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
försök absoulut inte reg bes. bilen... jag gjorde tabben.....
dom vill bara ha ett intyg på att avgasvärdena är samma på en man. som en aut. vilket generalagenten för BMW inte skriver.. dom säger att man inte får göra så i sverige.. jag fick en del extra arbete men nu är den besiktigad... får se nästa år...... lycka till med bytet..

Det fräckaste med Diesel är att man ser röken när motorn tar i!!=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.