|
|
|
|---|---|
|
För en vecka sen så bytte jag olja i växellådan, bytte även filter. Nu till frågan, i instruktionsboken så står det att lådan rymmer 3 liter, och det va vad jag hade i, men, när jag kollar oljenivån med varm olja och motorn igång så är det ändå för lite, räcker inte ens upp till första strecket på oljestickan, kan det vara så att lådan rymmer mer olja, eller är det nått annat fel? Min: Länk /Erik ///Tänk först, meka sen... | |
|
Hej Erik G, "Hela" lådan rymmer ca 7,5L. 3L är om man byter olja det är ungefär 3L som rinner ur då. /Canman --- Som min fru brukar säga: Ni män blir inte äldre det är bara leksakerna som blir dyrare! :) |
|
|
Ok, då ska man kanske byta en gång till då? Min: Länk /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
jnse |
Aah, det förklarar ju varför jag också hade för lite olja efter att jag hade fyllt på 3 liter efter olje och filterbyte idag! :-) Jag fick hälla i nästan 1 liter till för att få nog med olja.. Konstig nog stod det även i min rep-handbok att det bara var 3 liter som skulle gå i lådan, stod inget om att det ryms 7.5liter vid helt tom låda.. |
|
Tänk bara på att oljan i lådan tar längre tid än motorn att nå driftstemp, bara för att motorn är varm är inte oljan i lådan varm!! Och oljenivån skall kollas med varm olja i lådan, motorn igång, P eller N på växelväljaren och bilen helt plant! Brukar gå i c:a 3-3.5 liter vid oljebyte inkl filter! Hela lådan vid EH-styrning alltså körprogram är 8,5 liter Oljemängd på en vanlig ZF 4HP-22 utan körprog. är 7,5 liter. Konvertern kan inte tömmas utan att demontera lådan, men låter man bilen stå över natten med lossat oljefilter och drar igenom växelväljaren så brukar man kunna får ur någon liter extra! ///Magnus |
|
|
Finns väl ett antal sätt att få ut "all" olja på,ett är ju att göra ett flertal byten efter varandra...Dvs du byter oljan en gång(om du inte vet när oljan var bytt senast byter du även silen) Kör några km,byt olja igen,sedan kör du samma procedur ytterligare ca 3ggr så att den mesta oljan blir utbytt,även magneterna +tråget rengjörs efter ditt första byte(två magneter finns). Mvh Janne. |
|
|
Inte "efter ditt första byte".,"under" naturligtvis :) Mvh Janne. |
|
|
Problemet om man ska göra som så att byta "all" olja genom att byta 3 liter och sen köra ett tag och sen byta 3 liter till, är att oljan tar lång tid på sig att blandas och det blir onödigt krångligt, det räcker inte med 3km, snarare 20 mil innan den är blandad! Enklaste sättet är att lossa övre röret till oljekylare sedan man gjort ett normalt oljebyte, (ner med tråget och ny sil och rengjort tråg/magneter) och ansluta en slang samt en behållare som man pumpar över den gamla olja i, startar motorn och häller samtidigt i ny olja via oljestickan, på tomgång är flödet ganska lågt och man hinner lungt med att fylla på den mängd som pumpas ur. När man sen fyllt c:a 9 liter i en EH-låda med denna metod så är hela lådans oljemängd utbytt, tar inte mer än 20 minuter! Kolla sen bara av oljenivån när lådan blivit varm på samma sätt som besrkivet ovan! ///Magnus |
|
|
Kan så vara Magnus...Men efter detta förfarande var oljan iaf klarröd och det verkade som om "all" olja var ny i lådan...Körde kanske en mil(max) mellan bytena(lät alla växlar jobba då också)...Inte så besvärligt,dock så verkar ditt förslag vara en smula smartare,OM man nu törs lita på att oljan rör sig så segt som du beskriver ;) Till saken hör att den förra ägaren sa att oljan var nybytt,men att jämföra den "nybytta" oljefärgen med färgan på ATF:en efter bytet andra gången var som att jämföra mellan motorolja o ATF.Kollade naturligtvis oljan i lådan innan jag köpte bilen och då tyckte jag att oljan var klarröd...Vilket inte stämde så bra såg jag då.Röd ja,men inte klarröd :) Mvh Janne. |
|
|
Ja, det är klart att det stämmer det jag skrivit, varför annars uttala sig..... Har bytt olja i många automater (är bilmek.) och detta är enklaste vägen att gå om oljan är i dåligt skick! ///Magnus |
|
|
E21>>>Ok! Skrev det med en smula humor vilket kanske inte märktes :) Mvh Janne. |
|
|
detta förfarande ni pratar om för att enkelt byta all olja vid samma tillfälle fungerar det även på E38? Har en 735i där jag skall byta olja och hoppas få lite mjukare växlingar, troligtvis originaoljan som är i lådan idag och den har rullat 18800 mil kanske någon som VET vilken olja man sakll ha till en steptroniclåda i en E38 735 -87 eller det finns olika varianter till samma modell? Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
Jag slänger in en fråga här: när jag tömt oljan i tråget idag och stod och pyssla med det under bilen la jag märke till de två skruvarna nr 11 på bilden här: Länk jag öppnade då av nyfikenhet den till höger på bilden men inget hände. öppnade sedan den vänstra och då börja det rinna olja, dock betydligt långsammare än från tråget. lät det rinna medans jag gjorde rent tråget och fick ur kanske 2liter innan jag var klar. Någon annan som tappat olja härifrån och är det tänkt att man ska tappa olja där? |
|
|
Vill bara instämma i E21-Racings förslag som jag självanvänt mig av iofs på en Dodge Van men principen är ju samma. Enda avvikelsen är att jag inte fegade på att ha motorn igång hela tiden utan tog det stegvis, tömma ur, stanna, fylla i nytt, starta, tömma ur ...ja ni fattar. Känns som att den nya oljan inte rinner ner i riktigt samma takt som den gamla kommer ur. Men det funkade bra ändå. Körde också lite extra tills det som pumpades ur var riktigt klart och Sovjetrött. Tilläggas kan att lådan växlade på ett helt annat sätt än innan, så efter den erfarenheten byter jag ALLTID automatoljan i nyköpt bil, vad än förre ägaren säger om "nybytt". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.