|
|
|
|---|---|
| Funderar på att köpa en bil efter sommaren och har fastnat lite för BMW 520i, årsmodell 89-90 (hade max tänkt lägga ut 20.000kr). Det verkar finnas någa såna för mellan 15-20k på bytbil.com. Är det en vettig bil för dom pengarna? Något speciellt man ska se upp med? Finns det något bättre val för samma pengar? | |
|
Ja en 520i 93:a då får du vanos och det är att föredra.Du får en bättre motor och en bättre bränsleförbukning. BMW e lag |
|
| Men finns det någon chans att få tag på en sådan för max 20.000? | |
|
Nej inte en -93 skulle jag tro, kanske om nån är i desperat behov av pengar! För ca max 20tusen så blir det nog en e34 med m20 motorn, 88-89! Råkar ha en 520i -89 till salu ;) Inte världens snyggaste, men hyffsad! //Mvh Simon |
|
|
Jag tycker man får VÄLDIGT mycket bil för pengarna just om man köper en E34 520i med M20-motorn! Bilen är ingen raket utan snarare ganska trött, men den går fint och tyst och bjuder på en känsla av pondus och kvalité som endast få bilar av 2004 års modell kan göra! PÅ köpet så får man ju kanske världens vackraste 4-dörrars kaross någonsin! Viktigt att kontrollera är att motorns oljebyten är skötta som de ska, och att motorn inte för oväsen från kamaxeln. Alla bussningar och leder i framvagnen bör man kolla - trist att lägga några tusen på att renovera allt. Köp inte en bil som inte är godkänd av bilprovningen. Kontrollera så att motorn inte går varm vid stadskörning, både vattenpump och kylarfläktkoppling är typiska saker som brukar gå sönder på M20-motorn. Kontrollera så att kamremmen är bytt som den ska - om den går av så kan du lika bra skrota bilen. I övrigt hänvisar jag till "Sök inlägg", där finner du läsning för veckor framöver :) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Ska ta och söka lite och se vad jag kan hitta :) Tackar för alla bra tips! |
|
|
Och på dom äldre E34 ska man kolla rost. Speciellt i trösklarna, runt domkraftsfästena. Det är lite små jobbigt att fixa det. Framskärmar, huv, baklucka, dörrar går att byta utan större problem. Men kolla även efter rost där, nerkant på insidan av dörrar tex. Kan vara rost på insidan och inte utsidan. Och har motorn fått rätt service och inte körts på av en idiot (tex blåvarva en kall motor) så ska det inte vara nå problem med den. Och resten av drivlina har jag inte hört eller vart med om att det brukar vara problem med. Man åker fint i E34:orna, men tycker att alla motorer under 2,5l är lite för litet för den. Men det är väll jag som bara är kräsen =) håller på att avlida när jag ska köra min golf diesel iaf, den är såååå slö. Tamefan trafikfarligt slö. |
|
|
Jo precis som du säger om domkraft fästena, har själv haft 3st e34 och 2st av dem har haft rost där, inte för att jag tror att det rostar så mycket mer där än på resten av sparklådan t.ex, det är för att tidigare ägare tryckt sönder dem med sina domkrafter, de vet helt enkelt inte hur man ska göra! Visst är 2,5liter piggare, men dyrare att försäkra, så det bör man ta i åtanke om man söker en billig e34. //Mvh Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.