|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det har skrivits spaltmeter om soppaförbrukning, men nog inte om detta fenomen. Jag har nyligen bytt toppen på min 735i-87 och bytte samtidigt olja och filter i växellådan samt bensinfiltret. Till min förvåning och stora glädje märkte jag efter bytet att min gamla kärra plötsligt drog betydligt mindre soppa. MEN den gör det bara ibland !?! Alltså, jag pendlar dagligen en sträcka på 6 mil sedan många år och kan sträckan utantill och vet var på sträckan bilen drar mer respektive mindre soppa enligt förbrukningsmätaren och jag vet också vad snittet brukar ligga på enligt färddatorn. Det handlar alltså om exakt samma förhållanden (däck, däcktryck, körningssätt, väderförhållanden...ja, allt man kan tänka sig). Efter toppbytet har bilen dratt 3-4 dl mindre per mil på denna sträcka, men som sagt bara ibland. Med ibland menar jag att den under körning plötsligt kan öka/minska förbrukningen. Ibland sker det efter efter att bilen stått still (fem minuter eller fem timmar spelar ingen roll). Detta enligt förbrukningsmätaren (ej färddatorn, men jag ser ju även på snittförbrukningen). När den drar mer drar den lika mycket soppa som tidigare, men jag vill ju ha gräddläget konstant när den drar mindre. Det enda logiska jag kan komma fram till är att det är något elektroniskt som glappar. Men var ska jag börja rota? Nån som känner igen problemet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.