AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
589

Varför 262graders kam på e34?

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hej, vi har nyss slängt in en ny motor i våran 520 e34, vi tog en motor från en e30 320 med 252grades kammen, och jag anser att bilen går mycket bättre än min förra 520 e34 med 262graders kamaxeln! Mycket starkare, och har dessutom högre acceleration på alla register, det går till och med fortare än min förra 520!

Varför har de då vassare kam på e34? avgasvärden tillsammans med katten? bättre att köra på autobahn i högre farter?

//Mvh Simon
Paap Reeder
Hej!

TROR ... att 252:an ger ett mycket bättre bottendrag än 262:an och att man därför upplever det hela som mycket piggare.

TROR ... dock att du tappar ca 5-10 kmh på toppfarten.

Så har det varit med min M30 då man jmf std 274? och Schrick på 282.

MVH /// Paap R
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Paap Reeder: Är det 274 standardkam i M30 motorn?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo det är ju klart att den är piggare på låga varv med den kammen, men vad jag menar är att jag upplever att den går mycket bättre än min förra 520 med vassare kam!

Och som jag nämnde så gick den till och med fortare med den här kammen! Om inte mätaren visar totalt fel, hela 5-10km/h fortare när jag testade!

Den blir kanske lite skönare att köra med 262graders kam på autobahn i höga farter?

//Mvh Simon
Paap Reeder
Hej!

chip och kam måste "följas åt" om det skall vara någon idé med det hela.

MVH /// Paap R
Shogo
inte bara så att den nya motorn e piggare ?, antar det fanns nån anledning till bytet ?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
"Trimkamaxel", chip, sportluftfilter och sportavgassystem är den första graden av trimning. Kan väl vara så enkelt Shogo, att den nya motorn är i bättre skick med tanke på kolvar, ringar osv.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Shogo: Nej faktiskt inte, motorn i min förra 520i var nyrenoverad, det är iofs den här också, men oljeröret ovanför kammaxeln har varit igentäppt så nockeln till ventilerna på sista cylindern har slitits, så motorn tickar, tyvärr upptäckte vi detta efter att vi monterat den.

Och som jag skrev så jämför jag med min förra 520, inte med motorn som satt i tidigare, för den vart helt sönderkörd, en ventil hade vikt sig och farit igenom en kolv :P

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.