AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.008

motorbyte

Brumm
Jag är då en (lycklig) ägare till en 85:ans 528i, men då motorn börjar ge efter sig lite så har jag eventuellt fått tag på en motor från en 85:ans M535 som jag tänkte att pula i...
Men undrar om det är mycket krångel vid detta motor byte, har ju sett många som har bytt, men inte hört så mycket om själv bytet...motorfästen, växellåda osv..

Vore tacksamt om det var någon som kunde ge mig lite mer upplysningar och tips om detta...

MvH //Matte
joakim_e
lossa bultarna vid v-lådan, ta lös fronten, huven mm. lossa allt kablage och slangar sen bara att ta lös motorn och lyfta den framåt

// Joakim
BMW-Yoda
Allt passar rakt på, det är bara att byta plugga in och köra.

BMW-Yoda
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Hur göra med insprutningen resp tändning... Är väl L-jetronic på 2,8 och Motronic på 3,5... Är väl inte direkt kompatibla med varandra?

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Brumm
Imponerad... :o) ... alltså av alla snabba svar..(verkar vara en bra sida det här)...Och så tack för de upplysningar jag har fått, så får man väl se hur det går med proceduren praktiskt sett lite senare...hmm..
MvH //Matte
BMW-Yoda
Allt till insprutet och tändningen hänger ju med motorn på en egen liten kabelstam. Det enda är några jordflätor, plus till batteriet, och kontakten som går in i säkringsdosan och den är samma bara att plugga i. Jag utgår ifrån att motronicen är komplett med box, och stam. Om du följer motorns stam så går den igenom torpeden passagerarsidan. Därunder är boxen till sprutet. I motronicens fall är ju tändningen ihopbyggd i samma box som sprutet.

BMW-Yoda
joakim_e
bara att byta det med

// Joakim
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Jo det var ju just det jag hade för mig... Gäller att det är en komplett motor då....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
joakim_e
jepp det gör det

// Joakim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.