AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
956

Montering av BMW-larm till E39

Hk
31
HkanSWEDEN
530 IA -01 (svart)
sport- komf- exkl pkt
Är det någon som har monterat ett BMW original larm till E39 sedan? Var det svårt? Enligt BMW ska det ta 7 timmar och monteringsanvisningarna är på Tyska.

Det kostar 4278 kr omonterat och 10278 kr monterat och klart.

Anledningen är att jag vill ha larmet i originalnyckeln.

Håkan
BM
39
BMWgissel
BMW 525iA Touring -04
Se länken på denna site under rubriken "BMW larm inte säker?" om du funderar på att installera ett BMW's originallarm. Rekommenderar istället eftermarknadslarm typ Cardcard eller DEFA larm.
Aktiveringen via nyckeln sker även med dessa larm.
Det kan vara värt att nämna att alla larm går att överlista om man vet hur, och de som hålls med denna verksamhet är inga dumhuvud vad gäller den larmtekniska delen, tyvärr.

FP
BM
39
BMWgissel
BMW 525iA Touring -04
Det är sant, allt går visserligen att överlista alla larm hoss dem som besitter dessa kunskaper, men det kanske kan vara en lite försvårande omständighet för den tilltänkte tjuven av medelsnitt dock inte proffsen, att veta var kablar är dragna i bilen gissar jag, men som hänt för vissa X5 ägare så har tjuven tydligen klippt upp sidoplåten på strategiska ställen på bilen för att komma åt att lösgöra fabriksmonterade larmkablar.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som Folke skriver så styr din nyckel även larmen från Defa och Cargard. Några år sedan jag fick mitt Defa installerat men då låg prisern på 3-4000kr installerat och klart. Till båda larmen så finns diverse tillbehör.

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det bästa är egentligen att montera ett larm själv och ha lite egna lösningar på placering och kabeldragning. Även eftermarknadslarmen monteras efter samma anvisningar för respektive bilmärke/modell vilket blir lika standardiserat som originallarmen i princip och dessa manualer går att hitta på nätet..
Nackdelen är ju att det måste var installerat av godkänd installatör för att att eliminera självrisken och vara godkänt av försäkringsbolagen vad jag förstått.
En del larm går heller inte att köpa utan att det även installeras.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.