AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
831

Tändkabel

Dr
32
Drago
318 i 92
Jag ska byta en tändkabel på min 318i 92. Tändkablarna ligger inkaspalde hela vägen längs motorn. Är det någon som har något bra tips när det gäller byte av tändkablar på denna bil?
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Hej! Är det inte som på många andra bmw-modeller att man köper hela paketet d v s hel tändkabelsats i rör färdigt att bara byta.

hjorten
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Det är bara att bryta upp "paketet" och byta den kabel som är dålig. I o f s kan det ju vara en bra idé att byta alla på en gång...
Dr
32
Drago
318 i 92
Eftersom dom är så j...a dyra köper jag bara en och öppnar paketet och byter den.
Jag bytte alla , på min 318ti , + att jag köpte riktiga tändkabelhållare , för att separera dom , är ingen god ide att ha dom liggande på varandra , resultatet , tja jämnare tomgång

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Dr
32
Drago
318 i 92
Nu har jag köpt en ny kabel till 4:e tändstiftet. Det visar sig dock att det sitter en kabel kopplad till just denna tändkabeln. Är det någon som vet vad detta är för kabel? Den är kopplad långt från övriga tändningskablar. Kan man flytta den? Den verkar vara gjuten runt denna tändkabel.
Dr
32
Drago
318 i 92
Är detta månne en jordning?
Visa användare
472
w9816
D7 -??
det är en induktiv givare, det lär gå att köra utan den...har diskuterats tidigare någonstans på forumet...
Dr
32
Drago
318 i 92
Induktiv givare? Vad är det? vad har det för funktion?
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Med reservation för att jag minns fel från skoltiden:

Givaren känner av om det är cyl 1 eller 4 som är i tändläge, den infon kan Motronicen inte få från givaren på vevaxeln.
Jag trodde att det inte gick att köra utan den, men någon skrev ett inlägg här på forumet och sade sig köra med givaren hängande bredvid motorn efter tändkabelbyte, och det gick bra...du måste pröva, skriv sen hur det gick!
Dr
32
Drago
318 i 92
Jag lyckades få min BMW verkstad att byta endast tändhatten på kabeln för 150SEK. (100 SEK + 50 SEK idricks). Så jag valde att inte pröva.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.