AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
991

GPS rösten!?

HO
28
HO
BMW 530e -21 M-sport
Var ligger den? på CD skivan eller i OSet? Min röst har alldrig funnes, den sänker stereon men ingen röst kommer. Var kan man uppdatera OSet föutom jos BMW (1100:-)?

//Hans
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
HO: Jag uppdaterade mjukvaran till min bil (540ia E39) samt kollade mätarställningen genom den lokala BMW ÅF i Eskilstuna när jag hade vägarna förbi (bor i stockholm), det kostade mig ingenting då. Men tilläggas kan ju att jag bjöd mekanikerna på fikabröd efter att jag fick veta att det var gratis. Med andra ord mycket bra service, så kolla med e-tuna.
Ma
30
Martin_J
528i -97
Tjena!

Jaa, om du har en Mk I så ligger rösten i ett separat chip. Det är en talsyntes från Philips. Om talet inte hörs kan det bero på att ljudet är nedställt för lågt. Du borde kunna ändra detta (förutsatt Mk I) genom att gå in i GPS navigation och välj Information tror jag. (varit borta från bilen ett tag) I alla fall, menyn där du väljer Information on Current Location och saker som det. Det ska finnas ett alternativ som har med volymen att göra. Den inställning du gör där följer även med volymen på stereon. Alltså, hög volym på stereon ger hög volym på rösten. Det följer relativt. Dock gäller detta inte då stereon är avslagen, volymen som gäller då är den som är inställd... Enkelt förklarat eller hur? ;-)

Martin
HO
28
HO
BMW 530e -21 M-sport
Humm har kollat det där med inställningen av ljudet ( en stapel som man skjuter upp resp sänker) men det verkar inte vara det. När rösten skall till o säga något så sänks radion och det blir ljudlöst..... konstigt. Har bytt bytt mjukvara en gång tack vare en dum installation av philips carin systemet. Kanske inte fick rätt mjukvara sist. Någon annan bra ide?
Ma
30
Martin_J
528i -97
Philips carin? Jag trodde att du hade BMW original inbyggt nav-system? F.Ö menar du att du uppdaterade operativsystemet? Jag känner mig lite förvirrad här. ;-)

Martin
HO
28
HO
BMW 530e -21 M-sport
Okej tog kanske lite många steg i samma veva.
När jag köpte bilen så hade aldrig någon skiva med skandinavien använts i bilen (bilen från 96). Pratade då med en butik här i Sthlm om att köpa just en skiva för Sverige, en kille berättade då att man måste uppdatera OSet i GPSen eftersom bilen var så pass gammal. OKej tänkte jag och han gav mig ett namn till en tjej som jobbar på KG knutsson (återförsäljare av bl Philips) som hade just en sådan skiva. Åkte till KG Knutsson och gjorde min uppdatering, som han sa. Det visade sig att hela OBCn försvann, TVn, färdatorn, allt utom just GPS oparativsystemet(OSet)... som var av märket Philips nu. Förtvivlad... ringde runt på massor av företag i Sthlm och frågadeom de kunde hjälpa mig, fick ta i ett företag som hade en skiva från BMW med OSet till GPSen. Men det där med rösten har jag aldrig fått till. Eller kanske uppdateringen inte blev lyckad? Har inte gjort så mycket åt det efter det! Några förslag?

GPSen i BMW är väl tillverkad av Philips!? och systemet heter Carin.

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Mitt råd är att du åker till en auktoriserad BMW-verkstad och ber dom uppdatera med det senaste original OS:et det borde återställa alla eventuella konstigheter som man lyckats ställa till med i dina tidigare uppdateringar. Och det ska INTE kosta 1100:- hos BMW. Om de tar betalt är det efter arbetstid vilket bör ligga på ca 130-150:-. Det tar typ 10 minuter att fixa alltihopa för dom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.