|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Trevligt med et sånt bra forum.. Här i DK finns det inget (kanske för att den billigaste BMw kostar runt 400.000 DKK här..) info alls.. Jag ar letat efter en 318 TOuring 1997-8 eller en 316 Compact från samma tid. Men - det är lite fel på dom allihopp. Jag har hittat en Touring från 12/1997. Fullservad, 13000 mil. Men, den har rost i bottnen av dörrarna och i backluckan. Desutom har den en konstig grej med växeln. I 3:an skakar växelspaken ganska mycket om man trycker ner den när bilen kör. En mekare har sagt att det inte är något at oroa sig för - men kan man lita på det? Jag skulle vara väldigt tacksam om det var en som kunne säga hur mycket det skulle kosta att fixa rosten (vet det är lite svårt - men om nu Jarls eller någon tillsvarande skulle fixa det) och om jag ska våra nervös för växellådan. Mekaren säger, att om det är ett fel är det bara någon lilla packning som ska bytas. Men-men - vad är rätt?? Jag behöver en bil nu - och 318 Touring är den jag vil ha. Priset är rätt - men är bilen också det?? Det finns inte så många att välja på - och dom är lite rostiga allihopp... Förlåt det långa inlåagget - det är inte så lätt att formulera sig på svenska, när man bara är dansk..:-) Mvh. Carl Johan, DK | |
|
1.Inte funderat på en liten tripp ner till Tyskland? Där har du ett gäng BMW som söker en ny ägare. (Vet inte hur mycket "importkostnaden" är i DK) 2.Ang rosten så är det svårt att svara på vad det skulle kosta. Om det är ytterst lite så kan man ju försöka sig på det själv kolla länken "Gör-det-själv". Dock är vissa lacker svårare att ge sig på själv. 3.Frågan om växelspaken passar jag på.. MVH jimmy |
|
|
Tackar.. Ang. Tyskland: Det är för besvärligt om maninte åar bilhandlare. Tydligen blir avgiften t.o.m. för hög om man har otur.. Ang. rosten; jag är inte riktigt en DIY-person. Men egentligen är det växelspaken som oroar mig mest. Lite rost kan fixas för pengar (hoppas jag), men en trasig låda är inte kul... Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
Ta kontakt med en importfirma här i Sverige som säkert kan hjälpa dig med det du vill ha, priser osv. Alltid bra att importera, dels priserna men även utbudet som är ett helt annat. Via import kan man i princip skräddarsy sin bil nästan exakt som man vill ha den. Det är ingetsvårt alls, har själv nyss tagit hem en 96:as 328. Är nöjd med affären. Det där med lådan är nog inget att oro sig för. Det blir så med naturligt slitage att växelspaken kan bli lite "sladdrig". Det är dock inget att oro sig för, det går dessutom att fixa enkelt om man tycker den blir för "sladdrig". BMW - När du älskar att köra! |
|
|
Ang. import: Här i DK är det inte min grej. Man vet inte vad avgiften blir (kom ihåg att man betaler 180% avgift beroende på en individuel värdering). Men, idé:n är bra om man har tiden och riskvilligheten (om det nu hetar så..:-)) Växelspaken skakar inte vanligtvis - bara om man holder handen på den i 3:an.. Det är dte som oroar mig lite. Men - kanske det är någon som vet exakt vad som är fel? Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
Hej Carl Johan! Jag hade letat efter ett annat objekt, en så pass ny BMW E36 ska inte ha några rostskador, enligt min uppfattning. Det tyder på att bilen blivit dåligt skött, eller att den varit krockskadad och blivit dåligt reparerad. Givetvis förekommer undantag, men om man ändå ska lägga så mycket pengar på en bil så borde den vara klockren i skicket! Lider med dig, Danska regeringen verkar vettig i många avseenden, men det är fan ta mig dags att RADIKALT sänka er skatt på bilar! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Hej Kalle, Jag har nu tittat på 5-6 stycken 318 TOuring från 1997-8. Dom har alla rost i bottnen av dörrarna och i backluckan. Så det är vel et fel man får leva med? Frågan är bara hur mycket det kostar att fixa. Grejen med dom höga avgifterna är ju också, att delar kostar skjortan för att tilverkerna ska tjena lite pengar någonstans. Jubiduu... Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
CJP: Tyvärr är galvsläpp vid just dörrkanter och baklucka mer regel än undantag på många BMW modeller, däribland E36. Går naturligtvis att fixa och det bästa är at byta hela delen än att rostlaga. En ny lucka till E36 gissar jag kostar ca 6-7000kr på BMW inkl lack och montering. Du får dessutom 3 års garanti mot rost på denna utbytes del enligt Förenade Bil i Malmö. Om du tänkt ha bilen i flera år hade jag övervägt detta. Ett billigare alternativ är annars att leta på ex www.bildelsbasen.se Vanligtvis är en BMW frontalkrockad varför det kan finnas många luckor där till salu. Min E36 är lackbehandlad regelbundet sedan ny, tvättad varje/varannan vecka, men har ändå rost på bakluckans nederkant. Nu har jag en rostfri lucka på g från just bildelsbasen och ser framemot att bli av med luckj-veln :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Att det är rostigt kan kosta en hel del, men kanske inte är jättedyrt i förhållande till era inköpspriser. Leta efter ett ex som är hyggligt rostfritt och låt sedan någon fixa rosten. Det där med växelspaken är inget att orora sig för, man skall inte ligga och trycka ner spaken. Det du upplever kan nog vara så att du är van vid framhjulsdrivna bilar, där har du ett länkage från spaken eller vajer, då får man inte ut de vibrationerna, i BMW´n så går ju spaken rakt ner i lådan och dess rörelser fortplantar sig. har du inga missljud vid körning eller växling, samt att det känns lätt att få i växlarna så är det inget att oroa sig för. Angående import till DK så har de otroligt höga skatter, därför lönar det sig inte att köpa bil i tyskland och importera. Skulle det vara lönsamt så skulle det vara väldigt vanligt i ett land med dessa avgifter... Faktum är att danska bilar är väldigt billiga om man tar bort skatten, bilförsäljarna pressar ner grundpriset för att inte skatten skall slå så hårt och för att över huvudtaget sälja några bilar. Så som Svensk är det billigare att köpa en ny bil i danmark, skattefritt och tulla in den med svensk moms och avgifter. Otroligt nog så har danskarna i allafall en nyare bilpark än Sverige... |
|
|
Konstigt, det med bilparken. Ang. växeln - är det någon annan som är enig? Förlåt min tvekan - men jag vet med mig själv, att jag inte orkar skulle spendera dager på värksta:n pga småfel.. Är det ingen som har gjort rostarbeten på en e36:a och vet vad det kostar? Man kan ju köpa en ny lucka, men det borde vel våra billigare att lacka om den bara - eller? Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
Du kan inte "bara lacka om" en rostig baklucka, då dröjjer det nåra månader så har det krupit igenom igen, leta hellre efter ett fint ex, låt det ta lite tid du kommer inte ångra dig. /mvh jocke |
|
|
"Av_is_och_eld": Vad kostade det allt som allt när du importerade 328:an? |
|
|
Skakar spaken proportionellt med hastigheten? Om spakens bussningar är slitna och du trycker på den i en viss växel så kanske länkaget kommer åt kardanaxeln? |
|
|
Wath: Jag vet inte. Men jag tror inte det var proportionellt med hastigheten. Men om det är bussningar som ska bytas - hur dyrt/besvärligt är det då (på en ikke-BMW värkstad..)? Tackar Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
"Av is och eld" - ?? - kommer största smäll, eller??:-) Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
Tror inte heller att det där med spaken är nåt att oroa sig över! --- Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se |
|
|
Min kusien ska fixa rost på sin 320i E36. Jag tror att det var båda framskärmarna, kjolarna och högra bakskärmen som skulle lackas om efter att rosten fixats. Det skulle landa på ca. 9000 SEK. //Thorssa |
|
|
Oijj.. Det var lite dyrt, det.. Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
Till "Thorssa" Rost på kjolarna?? Är de inte i plast eller nått liknande? 9000:- lät snordyrt måste ha varit rejäla rostangrepp? MVH jimmy |
|
| Hmm, bra fråga....jaja de skulle lackas iaf! :P | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.