AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.589

E34 och torkarproblem

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Min E34 har glapp i torkarlänkaget som nästan alla andra E34:or.
Det är speciellt den högra torkarn som glappar upp o ned och
tar i motorhuven. Har haft så i något år utan att orka bry mig.

Idag så när jag slulle använda torkarna så gick dom knappt med styrfart plus att att det lät väldans mycket om länkaget. Verkar som dom trögar i bussningarna. Har sett här på forumet att det går att köpa ett nytt länkage från BMW för ca 2200 kr. Tycker dock att det är i dyraste laget. Funderar själv att svarva nya bussningar i delrin, mässing, aluminium eller något liknande. Är det någon som har svarvat nya bussningar och har några måttangivelser, längd, diameter på bussning, diameter på axelhålet och vilken typ av lager som är lämplig att använda.
Har inen större lust att plocka den allt bara för att få reda på måtten.

Är det någon som har en steg för steg lista eller någon bra
länk till en sida var det finns sprängskisser med mera för dom
främre torkarna.

Har sökt lite men ej hittat det specifika som jag är ute efter.

Det finns inte någon som har ett glappfritt torkarlänkage liggandes som är till salu.

Mackan

Mina torkare uppförde sig konstigt nu på vårkanten.
Dom glappar inte men dom började gå väldigt sakta. Läste då att det kommer väldigt lätt ner salt och skit i bussningarna på vintern.
Jag hade ingen lust att börja skruva av torkarna och pilla med det så jag droppade ner lite olja utifrån så att det rann ner i bussningarna och se efter några dagar med lite körande med torkarna då och då så började dom fungera normalt igen.
Nu går dom perfekt. Behövdes tydligen bara lite olja.

Bmw är rätt okey!!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
min tar också lite i motorhuven men domgår ej trögt! Så jag sk byta en gummibussning på den kostar ca 8-10kr har för mig. Tror att det kan hjälpa!

MvH Bmw 4-ever
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Att armen tar i motorhuven är för att bussningen är utsliten det räcker inte med att köpa nån liten gummigrej ,tyvärr standardfel på alla E-34..
markus00
Har samma fel på min.
Den här bussningen vet jag att BMW inte säljer löst men går det inte hitta nån universal bussning??
Bo
52
Borken
520i -90
Hej!
Jag rev ner hela klabbet härom dan, inte för att bussningarna är slitna (vilket dom är) men för att motorn skulle kollas(inget fel på den), det man kan säga om bussningarna är att dom är väldigt tunna (1mm) så svarva nya tror jag blir svårt, dom var av lagerbrons/mässing.
En sak som man kanske borde göra då och då är att byta oringarna som tätar lagret, då axlarna verkar rosta en del.

H Borken
st
7
stoffemannen
316i-93
520i-93
mina torkare gick jätte sakta eller inte alls..toksmörjde med teflon spray..nu går dom som om bilen vore ny*L*

stoffemannen
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Mina torkare hade ett glapp i sidled på 6-7mm och de slog även i motorhuven.
Jag plockade av dem och borrade upp i aluminiumet och satte in ca 3mm tjocka bussningar i brons. Jag fick även använda lite kemisk metall för att fylla ut med.
Sedan hade jag väldigt stora problem att få tillbaka alltihopa då gängerna i aluminiumet var nästan helt bortärgade (till de stora mutrarna som sitter vid varje axel).
Resultatet: inget glapp i sidled, men höger torkare tar fortfarande i motorhuven. Om jag hade lagt en bricka längst ner på axel innan jag hade satt i den i aluminum delen.
Tyvärr så kan jag inte ta loss det igen då mina gänger är så dåliga.
Hälsningar Lars
markus00
lalaw: Tack för tipset ska prova att göra precis samma som du.
Du skriver:
"Om jag hade lagt en bricka längst ner på axel innan jag hade satt i den i aluminum delen."
Hur menar du med detta??
Går det inte flytta torkararmen lite nu så att den inte tar i huven?
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Min högra hamnade lite för högt upp om man så säger, om jag hade lagt en bricka mellan aluminiumet och axeln så hade inte axeln stuckit ut så mycket.

| | <- här sitter torkar armen
----| |----
| | <-aluminium
----| |----
| | <-här borde jag satt en ca 2mm tjock bricka
-------

Ett tips är att vara beredd på att vara tvungen att köpa nytt när man har plockat av det om gängerna är så dåliga att det inte går att montera tillbaka.
Jag var ytterst nära att ge upp och åka och köpa en ny.

Hälsninagr Lars
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hmm..'
De bilden fungerade inte så bra.. alla mellanslag försvann i början på raderna ett nytt försök.
R | | <- här sitter torkar armen
R----| |----
R | | <-aluminium
R----| |----
R | | <-här borde jag satt en ca 2mm tjock bricka
R-------

Lars
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
hmm fungerade inte nu heller, får man inte ha dubbelt mellanslag?
Lars
markus00
lalaw: Var köpte du bussningarna??
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
hmm..
jag hittade på mitt egna lager av delar till engelska bilar. de var egentligen till generatorn på en hundkoja.(tror jag)
Lars
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tack stoffemannen!
Körde med fördel ditt teflonspraystrick! Nu håller nog länkaget i någon månad till :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.