AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.690

Servicekostnader M3

Sida 2 av 2
MJ_MJ_MJ
Hoppa inte över ventilinställningen! Den är verkligen dödsviktig vad annat du än hört, en inspektion 2 utan ventiljustering på en M bil är inget annat en inspektion 1 deluxe.

I och med att M motorerna har så fina spel är det viktigt att justera ventilerna och det kan skilja mycket från bil till bil, oberoende på körstil.

Till exempel Jarls tar mellan 4500 och 5500 beroende på hur många brickor det går till ventiljusteringen (rätt dyra brickor typ 300spänn stycket!).

Vad du än gör hoppa inte över ventiljusteringen. Detta kan resultera att avgasventilena sätter sig i sätena, (inte bra och mycket dyrt).

/MJ
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
MJ_MJ_MJ
Okej, det var bara vad dom sa till mig.
(hade inte tänkt att hoppa över den nu ändå iof)

Men tack ändå, man kan lika gärna göra det, är ju inte var
dag man gör inspektion. Dumt av mig att ens skriva det förut, ber om ursäkt.

///M3
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
När jag skulle serva min bil på bmw i skövde så sa dom att dom aldrig gör någon inställning av ventilerna för att dessa är självjusterande... har dom rätt?? Annars så är mitt tidigare inlägg ännu mer befogat...
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Har aldrig varit med om att några ventiler behövt justerats.

Men det skadar väl inte att kolla upp dem då och då.

Pelle: jag håller med dig beträffande olika mekaniker. Jag vet dock vilka mekaniker som skruvar med min bil på Förenadebil och det är inga 20-25 åringar. Jag föredrar givetvis en mekaniker som har 20års erfarenhet, vare sig han jobbar på BMW eller ej.
Theanders i Lund var ännu dyrare om jag inte minns fel. Jag anser, som de flesta här, att underhåll av en så pass extrem bil som en M är mkt viktigt och räknar med att det kostar en del, tyvärr;)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Nej dom är INTE självjusterande och de måste kollas upp på inspektionerna och ev justeras, annars kan man få betala J****t dyra pengar för snålheten att förbise detta.

/B
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
ok, vilka i skövde området kan man kontakta som gör denna ventiljusteringen?? BMW gör det ju inte iaf... konstigt OM det är så J**la viktigt..
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Om du tittar i din servicebok så står det där vad som görs på varje service. Inspektion 1 bla: ventilspel, kontroll/justering. gäller för M3 och Z3M. Om inte din BMW verkstad gör detta på inspektionerna så kan man starkt ifrågasätta deras kompetens.
Nu har ju du i o f s 3.0 motorn, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda på den.

/B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.