|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska lufta bromsarna och har även passat på att köpa nya luftningsnipplar till bromsoken. Problemet är hur jag ska få bort dom gamla utan att de går sönder och måste borras bort. Så, finns det något smart knep? /Terminator | |
|
Du lär ju ALDRIG få bort dem på något annat sätt. Fattar inte varför de gör dem så skitsmå. Det finns ju inget man kan få grepp om. Den blir ju alltid rund. Du behöver ju inte använda dig av nipplarna när du ska lufta ändå. Det går utan. Mina är helt sönderrostade och det funkar prima utan att röra dem. |
|
|
Lite värme (gas etc) brukar göra susen. /Kristian |
|
|
Glenn, Hur luftar jag utan att använda nipplarna? /Terminator |
|
ixen |
flytta till gotland! där rostar dom inte. (saltas inte här) Stefan |
|
Du låter någon sitta i bilen och pumpa, precis som vanligt. Knepet är att man ska hålla oket på ett speciellt sätt. Du vänder bromsoket så att själva hålet som du skruvar i slangen i, är uppåtvänt. Luften stiger ju som bekant och det kan ju inte vara luft längst ner i oket. Sedan är det som vanligt. När det pissar ut bromsvätska, drar du åt och det är klart. Du måste förstås ha en bit som ersätter bromsskivan när du pumpar. Och du ska ju ha oket fullt med bromsvätska när du ska pumpa, om du nu inte förstod det. |
|
|
Det du kan göra för att försöka få loss dem är att spruta rostlösningsolja och låta verka, knacka med hammare på nippeln för att få rosten att släppa, och till sist försöka skruva ur nippeln med en svetstång (sorts självlåsande tång). På detta vis lyckades jag, tog bara 2,5 timme :-) MVH bmwdriver 318is 1988 BMWCS#4324 |
|
Linqan |
ta en liten sexkants hylsa vilket nummer det nu är. borra ur den så att nipplen kan gå igenom. svetsa på nåt på hylsan så att du kan lossa.funkar nästan alltid. sen har du den till nästa gång. full gas motor ras.. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bmwdriver har den bästa lösningen.Rostolja samt knacka lite på nippeln samt även värma lite försiktigt med tex gasolflaska ,har funkat till 90% av alla gånger, på de 30 år som jag skruvat bil.Använd så klart en SEXKANT- ringnyckel har du ingen, KÖP, samtidigt som du knackar försiktigt. MVH Hasso |
| Jag brukar knacka på nipplarna, och sen så brukar jag ta en längre sexkants hylsa som är ngt mindre än nippelns ursprungsmått(om den är rostig och rund) och knacka på den på nippeln och sedan ta ett spärrskaft 3/8" dom brukar släppa för det mesta, ibland blir man dock tvungen att borra. | |
| Era förslag fungerar säkert. Men jag tycker ändå att det är minst jobb med mitt sätt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.