AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.276

Motor "foggad" och rostig oljesticka, normalt?

he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Funderar på att köpa en bil som stått i bilhall som brunnit, blev sanerad pga av visst sot och rökskada.
Enligt uppgift är kupén sanerad med ozon, och motorn är foggad (eller genomgått foggning, är osäker på vad det kallas).

Jag kollade oljestickan, den var rostig. Oljepåfyllningslocket var gult och kladdigt och man kunde ana rost även i ventilkåpan...

Vad betyder detta i praktiken och kan det ha några negativa effekter i framtiden?
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Bilen det gäller är en 525i -01.
Ja
50
Jan-E
528i Touring -98
Är det elkabel som brunnit i bilhallen så bildas det saltsyra i brandröken om jag inte minns fel. Stämmer detta så kan du räkna med att hela bilen mer eller mindre är på väg att börja rosta. Jag skulle inte göra affär men är priset rätt så...

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
När jag kollade oljepumpen i min E34 -93 så trodde jag att motorn skulle vara lite smutsig inuti, när jag öppnade motorn så blev jag förvånad, blank som en spegel och inte en tillstymmelse till smuts eller sot, än mindre rost.

Då bör ju en E39 från 01 vara ännu finare....inte rostig

En kompis hade en mercedes som stått i ett stort garage där det brunnit lång bort i andra halvan. Efter ett år var hela hans bil full av rostfläckar som på en gammal opel kadett city -77.....
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Misstänksamhet kan alltså vara befogad.

Det jag tänker på med rostig oljesticka och kladdigt lock är väl mest om det är en följd av den så kallade foggningen?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Gul ventilkåpa, oljepåfyllningslock är såvitt jag vet ganska vanligt, missfärgningar orsakade av värmen som utvecklas osv..

//Mvh Simon
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
foggning vad e det för något??

BMW e lag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.