|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska lufta bromsarna och har även passat på att köpa nya luftningsnipplar till bromsoken. Problemet är hur jag ska få bort dom gamla utan att de går sönder och måste borras bort. Så, finns det något smart knep? | |
| Borsta rent och spruta 5-56 och låt verka något dygn. Använd sedan gärna en parallelltving för att dra loss nipplarna med (för att inte mässingsmuttrarna skall dras runda). Brukar funka bra. | |
|
Tack för tipset! Men... vad är en "parallelltving"? /Terminator |
|
|
Om nipplarna ej är runddragna redan så knacka hellre försiktigt med en lätt hammare på skruvnyckeln istället för att dra hårt. Då "skräller" ofta nippeln lös. Om nippeln redan är runddragen så demontera oken och skruva fast nippeln i ett skruvstycke. Vrid sedan hela oket tills nippeln lossnar. Det har alltid fungerat för mig. Senast för någon vecka sedan efter att Borgs bil (Auk BMW-verkstad!)hade runddragit nipplarna vid försök till att byta bromsvätska i min 318. MVH Mats |
|
BMW-Yoda |
Värm med gas eller blåslampa. Lossnar garanterat. BMW-Yoda |
|
Jag använder alltid en lång sexkanthylsa. Nippeln blir garanterat inte rund. Den kan ju dock gå av... Förpreppa med stålborste och rostlösning. Kiip Spiiding! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.