AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.320

M3 motortvätt resulterade i motorbludder, vad göra ?

Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Det är ju lustigt, tycker att man ska kunna göra en försiktig motortvätt med bara slang och svamp utan att få en massa strul, men icke......

Bilen gick kanon i ett dygn efter tvätten, men nu börjar den bluddra så fort motorn blir ordentligt varm, har sprutat 5-56 i luftmängdsmätaren samt kopplat ur batteriet i 30 min (för att nolla vissa värden !? ) efter tips, antar att nästa steg är att skruva ur tändstiften och göra dessa rena, och få bort eventuell fukt, eller ??

Vore ytterst tacksam för heta tips då det inte är dö kul när M3:an börjar agera som en gammal Puch Dakota typ.....
Du behöver inte skruva ur tändstiften, men se till att blåsa torrt runt de.

/Manray/
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Och spruta 5-56 typ bara uppifrån eller vad då ??

Fuktern borde förstås inte kunna komma in i stiftets inre del....
Spruta luft! :) Det är helt enkelt vått och fuktigt (troligen) och det ska det inte vara...

/Manray/
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Solklart fall utav vatten i tändstiftsbrunnarna, har hänt mig ett antal gånger vid motortvätt. Bara att plocka ur stiften och torka allting torrt så kommer den att gå bra igen.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Känns så helt otroligt bara att det ska kunna finnas fukt kvar när motorn varit jättevarm flera gånger efter tvätten !!

Men, men, det är väl bara att prova, antar att du menar att man bör ha tillgång till tryckluft !?
Se här, Bistec!

Länk

/Manray/
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
ta ut tändstiften å troka ur där du kommer åt! Hänt mig 2 gånger av 2 !

Min bil Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Trodde det hade hänt mig också, men nej, felet var att gasspjällspotentiometern hade gått sönder, kortslutits eller så, hur som helst gav auto diagnos felsignaler från den.

Trodde jag också hade fått fukt där men så var det inte...

Om du har nån kompis som har tillgång till något diagnosverktyg, så kan du ju felsöka den, skönt att veta vad felet är, men börja att kolla stiften.

Annars kostar en sån felsökning 500 på bmw.

Lycka till
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Ska väl prova att att torka runt tändstiften idag, lämligt är väl också att vänta över natten med att sätta tillbaka tändspolarna, eller ? Annars ska jag och göra en extra oljeservice på fredag, får väl be dom att felsöka och lösa problemet då annars !!

Skulle också vilja passa på och fråga om någon vet varför detta problem yppar sig först när motorn blivit riktigt varm, fukten borde ju finnas där även innan liksom....!?
Gemini__
Hade exakt likadant fel på M5.an. Gick hyfsat när den var kall, så fort motorn blev varm "tappade" jag en cylinder. Mycket riktigt visade det sig att det var vatten nere i tändstiftbrunnarna. Använd tryckluft för att blåsa bort vattnet med, blir så mycket smidigare då.

//Thomas
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
men om motorn går varm, länge, borde det väl torka??

Hejsan Bistec!

Om jag minns rätt så var den väl i behov av en motortvätt :) Jag använder aldrig slang när jag motortvättar, utan istället använder jag högtryck. Just av den anledningen att en högtyckstvätt inte ger ifrån sig så stora mängder vatten som en vattenslang gör. Brukar alltid funkar bra för mig. Alltså mängder med stark avfettning, spolar rent med högtryck, avfetta igen och gnugga lite med en svamp på de ställena som skiter sitter fast på och spola sen rent igen. Minns att min 320-94 bluddrade en gång efter de 20-tal motortvättar jag gjorde på den. Dock så gick det över efter cirka 7mil :)

Lycka till!

Mvh Tobbe

P.S E bilen lagad nu?
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Tobias: Jajemänsan, och går som ett skott ( när den inte bluddrar, he he...).

Ska ut och skruva nu !!
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Har nu tömt simmbassängerna, 4 hål var dränkta, de två innersta helt torra !!

Har sugit upp så gott jag kunnat, försökt pilla ner en trasa för att få upp det sista, behöver jag dessutom låta bilen stå utan tändspolarna över natten för det ska bli supertorrt, eller kan jag skruva tillbaka dom om någon timme typ ??

Ska man kanske dessutom spruta i lite 5-56 för att driva ut den sista fukten ??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.