AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
603

Lagning av tankförpump?

na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Kontakten till tankförpumpen har rostat sönder :)

Har ej kollat om pumpen fungerar men antar att den gör det.
Frågan jag har är om det är möjligt att fixa dit någon form av ny kontakt.
Har noterat på en pump jag såg på skroten att lödanslutningarna för pumpen (i tanken) även orginal sitter öppet, med en liten plastbit mellan dem för att undvika kortisar. Stämmer detta ?
Och framför allt hur stor är risken för en eventuell gnista mellan -/+ anslutningarna i tanken ?

Någon med erfarenhet av detta ?
Paap Reeder
Hej!
Kör du förpumpen som siter i tanken fritt "i handen" gnistrar den som ett tomtebloss.
Tydligen helt ofarligt med gnistor i tanken!

((Läste just om lambdareglering ..... så visar det sig att br/luftblandning inte tänder på magrare blandning än lambda 1,23 samt fetare än lambda 0,75.))

Verkar väl inte troligt att din förpump fungerar när anslutningarna lagt av.

Man kan mycket väl dra ledningarna genom fäst"locket" men problemet är bara att få det tätt.
Silicon duger ej. PL 400 duger ej. Möjligen epoxi.

MVH /// Paap R
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Vet visserligen att bensin i normal form (ej gasform) inte är speciellt lättantädling, men att det skulle kunna gnistra som ett tomtebloss låter ju nästan otroligt :)

Menade naturligtvis inte att pumpen fungerade i nuvande skick (dvs utan anslutning :) utan att pumpen troligtvis är frisk o kan fungera när den får ström ....

Jo, lagningen är det jag oxå funderat över... men det borde väl finns någonform av epoxy/flytandeplast som tål bensin och bensinånga
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
plastic padding super stål (finns på ok)
Lagade jag en tank med, Den är tätt än det var för ca 2år sedan
Så det använder jag att laga mycket med
Har även lagat en mopedkolv med det den höll i en sommar med massor med trim sedan skar den men det berodde inte på kolven

Bmw = Kvallite och Känsla
Länk
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Finns det någon som kan bekräfta min tanke gällande utseendet på kontaktdonet till förpumpen... (den del av kontakten som går genom locket)

Stämmer det att en av ledarna ligger utanpå kontakten och bara ligger an mot locketsplåt ?
samt den andra är isolerad inuti plastkontakten?

Har nån en bild så skulle jag inte heller gnälla :)
Paap Reeder
Hej!
Maila mig som påminnelse om en bild på en pump jag har i reserv.
MVH /// Paap R
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Fixade problemet igår kväll :)
Fanns en liten del av ledaren som gick ned i tanken kvar så
med viss försiktighet löddes kabeln fast där (spännande att löda nedhängandes i bagaget, strax över tanken)
Den andra av de två sladdar fram till kontakten var jord o det fanns ju redan där genom kontakten till tankarmaturen...
Väldig temporär lösning men får duga nu. Märkte efter en viss skillnad i hur snabbt bilen svarade på gaspådrag....
Skulle bensin i flytande form inte vara lättantändlig?? Tja beror nog på vad du jämför med, förbränningshastigheten är väl inte som Pentyl kanske men nästan.. Däremot är den oerhört feta gasblandningen inne i tanken inte antändbar, därför kan pumpar och givare för bensinmätare osv vistas fritt där inne. Släpper du däremot in luft (syre) i lagom mängd så blir det annorlunda. En liter vanlig motorbensin (rätt utblandad med luft) motsvarar ung. ett kg dynamit. En dynamitgubbe väger 150gr har jag för mig, räcker bra för att blåsa ut ett helt hus, sen kan man fundera vidare på ett kg kan göra..

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.