|
|
|
|---|---|
|
Har en e39 523. Vid hastigheter över 100 så virbrerar hela bilen lite lätt, om jag bara nuddar bromsen så skakar ratten så man nästan inte kan hålla i den, det spelar nästan ingen roll hur hårt man bromsar det skakar det ptroligt mycket i ratten. Jag har provat att skifta hjulen bak till fram men inte upplevt någon skillnad alls. När jag åker över gupp så hörs ett skrammel hjul ifrån vänsterfram, har dock bytt pendelstagen för ca 100 mil sedan. Har sökt lite här men inte blivit klokare. har dock kommit fram till att det i regel brukar vara: 1. Obalans däck 2. Obalans skivor 3. Casterstag Alt 1 kan man kanske avstyra då det inte blev någon skillnad vid hjulskiftet. Så hur känner jag skillnad på alt 2 och 3? | |
|
jag har exact samma problem som du eller hade! Jag bytte belägg fram och vinter till sommar däck samtidigt, då uppstod det du beskrev. Gick till verkstad, jag det är bara att byta bromskivor 3500 kr inkl arbetet, inom mig själv sa jag glöm det inte förän jag har undersökt saken. Körde om kring lite och kom fram till att mina skivor är inte jämnaoch det har bildats spår. Beläggen är ju raka och fina. Jag tänkte jag kör en vecka och bromsar lite hårt då och då. Ratt skakningarna är helt borta. Dock vibrerar det lite gran fortfarande och det visade sig att däcken var i o balans. Detta bekymmer är oxå borta. men Det är en skrammel så fort jag kör över en brunlock på vaägarna eller över en vägbula endast från vänster. ????????????? Detta har jag inte lyckats komma på vad det är. |
|
|
Hmmm.. försvann din vibrationer när du bromsade hårt? Är det skivorna så försvinner inte det pgr av det, du kanske hade fått dina klossar snett eller att oket kärvade. Ang skrammel, har du provat att byta pendelstagen, kostar 300:- per sida. Mina är ju iofs bytta och det fortsätter skrammla, så på min är det någonting annat. Skivorna kostar 758:-/st på mekonomen och bytet göra jag själv på 10 minuter per sida, så där kommer jag iaf lite lindrigare undan än 3500:- |
|
|
Jag hade samma problem strax under 90, och för mig hjälpte det att göra en julinställning. /Jonas |
|
|
Nej men så här är det! Har du gamla skivor och nya belägg så har de inte samma yta mot varandra och då uppstår det vibrationer vid bromsning. Efter ett tag så for de samma form och då slutar den att vibrera. Så var det för mig, för dig vet jag inte! Skrammelet av någon konstig anledning finns bara när jag har 18" på. Med 15" vinter så låter de inte!!! Kanske det har med hårdheten av däcken att göra och då belastas pendelstagen mer eller? vad vet jag! Jag lämnar har aldrig lämnat bilen till verkstag för bagatell saker. Skivorna kostar 570 på Motornord och det tar inte 10 minuter att byta de du överdriver. |
|
|
LO528: Aha, ja mina klossar och skivor är lika gamla. Ska kolla hjulinställningen också. 10 minuter per sida kanske var att överdriva lite, 5 då? :-) |
|
|
Nya bromsskivor på plats, vibrationerna är nu borta när jag bromsar. Känner dock en liten liten vibration runt 120, men jag ska balansera om däcken också. Någon som vet vad som skrammlar i framvagnen trots att pendelstagen är bytta? Är det Caster? |
|
|
jag har skrammel och jag undrar vad Caster är? |
|
|
Här finns info: Länk kallas här "upper control arm". Det är " bakre vä(hö) nedre m. sp.led u. inre bussn. 08-70046(45)" som är casterstag på mekonomen. FAF |
|
|
Har nu balanserat däcken och det finns nu inte en enda liten vibration i bilen! --- Hellre nyskick än nyskit! |
|
|
Hej, det som skramlar kan vara skölden som sitter innanför bromsskivan. Böj till den lite så håller den tyst. /M Min bil: Länk |
|
|
Vilka menar ni med pendelstagen? Menar ni kränghämmarstagen? Ngn som haft vibrationer vid inbromsning och bytat catserstagen och blivit av med det? Casterstagen är de bakre länkarmarna fram va? Hade vibrationer vid inbromsning på min e34a och då var det dem som var slappa i bussningarna som gjorde det. Har e39 samma problem? |
|
| 515:-st för framskivaLänk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.