AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.105

323 -98 att tänka på!?

Hittat en 323 som jag gillar finns det något spec som jag borde tänka på när det gäller just denna modellen ? Det är en årsm. 98 (e46)och har rullat 6500 mil import .
Vad ska man kolla ?
Kända fel ?
Risker med import.?
Pris ?
går det att bli av med den om några år .? 323 har väl blivit ersatt av 320in .
Är tacksam för svar !
/mvh Martin
Rekomendrar dig att först använda sök funktionen. Finns massor att läsa om 323 och E46.

Men generellt skulle jag bli misstänksam mot en 323 -98 som rullat 6500mil på 6 år. Det är drygt 1000mil/år vilket är mycket lite för en 6-cylindrig BMW.
För att verifiera milen kan du kontakta BMW som kan kolla upp ev garantireparioner och mil för några hundralappar vilket är väl investerade pengar.
Om bilen är nyimporterad bör man alltid ställa sig frågan vad säljaren betalat för bilen i Tyskland. Väldigt få importörer säljer nyimporterade bilar billigt för att vara snälla ;)

323 är enligt mitt tycke en kalasmotor och betydligt bättre än 320 150hk. Den senare 320 170hk har sämre bottenvrid än 323 men i gengäld trevligare ljud.
323 lär förbli populärare jämfört med 320 150hk tror jag.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Bärarmarna-spindelled, Bussningar fram och bak (klonkljud). Det är väl det viktigaste att titta på en så tidigt E46. Själv var jag dålig med att notera spindelled fram så jag får byta det själv. (spindelled och bussning- vänster fram)

Lycka till
323 Sedan såldes aldrig i sverige, men de är en "gammal" välkänd motor.
På 98orna är de en del barnsjukdommar o ta hänsyn till.
Vattenpump, termostathus/termostat, fläktmotstånd, länk/bärarmar/spindelleder, dåligt kalibrerad nerdimningsfunktion av instrumentbelysning är väl de ja kommer på. Silentblocksbussningar kan även dom spöka, de är dock lite ovanligare.

M52TU 2,5 liter är en riktig pärla som känns väldigt städad och lugn i e46. Väldigt komfort inriktad och mjuk, men absolut fullt tillräcklig i jämförelse med 320.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.