|
|
|
|---|---|
|
jag har dessa symptom på min automatlåda (540 -93 med knapparna * E S på lådan) ibland så får jag inte backen att fungera. jag lägger i R men inget händer.. dock om jag varvar upp bilen lite så hoppar den i, rätt hårt såklart eftersom varven e höga. detta har hänt ett par ggr... och i mellan dessa tillfällen så är lådan rätt så OK... den kan funka flera veckor för att sen helt plötsligt uppvisa samma fenomen igen... jag har ju läst en del om de så kallade plastkulorna.. och undrar nu om det finns nån guru här som kan ge ett bra svar på om det är det som är felet ?? tacksam för hjälp... | |
|
Knappast någon guru :-) Efter vad jag läst så verkar dina symptom stämma in på plastkuleproblemet, nu kan du göra 2 saker. 1. Byta kulorna och oljan i lådan. 2. Hälla i lite olja. Oljan i ZFHP30 är "sealed for life" och skall hålla bilens livslängd ut enligt BMW, men olja bör absolut ändå bytas innan 25 000 mil. MEN! Har en bekant som också rattar 540 E34 som hade samma problem som dig, vid runt 18 000 mil, han bara fyllde på lite olja (vilket lär vara ganska enkelt faktiskt) och sket i resten och sedan dess har lådan funkat perfekt, så det är inte alltid nödvändigt att öppna hela lådan... MVH, E38B12 |
|
| Öppna hela lådan måste man inte göra men att ta av den är väll inte det roligaste, sen skall du in i kontrollsystemet och byta små små små kulor, Fyll på olja och se vad som hände! | |
Deliq |
Att byta plastkulorna är inte så svårt. Länk Jag skulle byta dom och samtidigt slå i ny olja, istället för att hälla i ny olja och sedan ändå kanske tvingas till att byta kulorna... M V H // Dennis L. "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
| jaha.. ja de kunde man ju ge sig på... att kulorna måste bytas, jag får väl helt enkelt skriva ut beskrivningen på hur man gör och sätta igång... hmm.. de är rätt så noga med vilken olja man sen häller i vad jag har förstått, eller ?? | |
|
Det är en specialolja för ~200:-/liter, köp på lösvikt från BMW så blir det rätt! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.