|
|
|
|---|---|
|
Var på väg hem till Blekinge i natt. Mellan Gävle och Örebro rammar jag ett lastbilsdäck som någon satans lat åkare inte orkat plocka upp efter att ha råkat ut för en däckexplosion. Den första delen jag körde på bestod ungefär av halva däcket och därefter kom de 2-3 snabba smällar från mindre bitar. Resultatet av detta verkar som tur var endast blivit en skavd frontspoiler och det lär ju sluta i en omlackering :( Att döma av smällen som blev trodde jag att kylare och annat skoj skulle ryka och att vi skulle bli tvugna att ringa efter en bärgare. Tur i oturen alltså... Men jag har svårt att förstå hur många åkare resonerar när de låter sitt skräp ligga mitt i vägen. Någon som har insyn i latmaskarnas tänkande? Det kunde ju slutat betydligt värre än det gjorde. Detta var första gången jag kört på gamla lastbilsdäck, men långt ifrån första gången jag sett dem ligga på vägen. /Andreas _____ Länk | |
|
Helt oförsvarbart om föraren verkligen märkte det hela. Men det är inte säkert att man märker att en slitbana släpper i alla lägen. Händer ju även t.ex att lastbilar kör långa sträckor med ett låst hjul utan att märka ett skvatt. Inget försvar alls men en möjlig orsak. Du stannade så klart och rensade vägbanan så inte flera körde på ... FP |
|
|
Vänd på bedrövelsen och se det från andra hållet... Du blir av med eventuella stenskott vid en omlack. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Skitiga naglar blir också ett minne blott om man hugger av sig fingret...))) Foten i kläm? Jajamen!! FP |
|
|
:-)))) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
"Du stannade så klart och rensade vägbanan så inte flera körde på ..." Det gjorde jag. Kände inte till att det kunde hända utan att chauffören märkte det. Då förstår jag bättre varför man ser slitbanor både här och där på/längs vägarna! Micke: Jo, det är det jag tröstat mig med....men det var minst sagt taskig tajming med 4 nya däck pålagda och en stundande inspektion II.... :) /Andreas _____ Länk |
|
|
Tyvärr så är det ju alltid så, en olycka kommer sällan ensam.. Tror den där Murphy har ett ord med i spelet. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Ett släp har oftast fyra axlar... med fyra hjul på varje axel. 16 hjul... Föraren sitter längst fram, så vad som kanske händer med ett hjul (kanske till och med ett innerhjul) 20 meter bakom, det kan faktiskt med lätthet missas... Gäller det däremot ett framhjul som smäller, DÅ noteras det! ;-) Din ilska är dock fullt förståelig... men "tyvärr" var det nog inte av ren lathet som slitbanana låg på vägen. |
|
|
Som sagt, reser ett innerhjul på släpet, eller på bakaxlarna på bilen kan det ta väldigt lång tid att upptäcka. Kan vara så illa att ytterhjulet i dubbelmontaget exploderar av överbelastningen innan det märks, och då har det gått några mil. Har själv råkat ut för ett exploderande supersingelhjul på ett lastbilssläp. Det var dock ett singelmontage, och märktes desto tydligare. Min sysselsättning i väntan på däckjourbilen var just att rensa vägbanan, underbart med bilar som susar förbi i 100+ trots varningstriangel, varningsblinkers och varselkläder. Hänsynen brister skrämmande mycket. Det som irriterar mig mest är kvarlämnade personbilsavgassystem, skräp från hyrkärror, grävlingar och annat skit som borde ha märkts av, eller kanske surrats. Har bland annat krockat med en bal Gullfiber som transporterades på öppen hyrkärra med gallergrindar, helt osurrat. Skedde dock med lastbilen, ingen större skada skedd. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| jag körde på en grävling som låg mitt i vägbanan som någon kört på. frontspoilern sprack. inte roligt | |
|
I mitt fall slutade det bra. Efter att jag tvättat och polerat bort gummiresterna med cleaner så fanns inga skador undertill. Det jag trodde var lackskada fanns redan där, bättringslackad och klar :)) /Andreas _____ Länk |
|
|
håller med hangaround där!!! Kör själv lastbil och varit med om samma sak släpdäck som skjutit hade ingen som helst aning om vart det hänt. Och det där med kärror som tappar grejor verkar vara vanligt. Lastsäkring vet inte "svensson" vad det är, Det som är mest förekommande är små tunna blåa rep som folk använder. Hallå som dom gör någon nytta. ==(Köp riktiga spännband lär er hur dom fungerar och använd alltid)== |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.