AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.095

TRIMKAM FRÅGA?

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
Snabb o enkel fråga som jag har undrar över..
Får man verkligen oroligare tomgång när man har satt på en trimkam eller e de bara skitsnack...o om de e skitsnack.. vad kan det bero på att man får lite orolig tomgång då..

Just de.. hur många hästar får man ut om man monterar trimkam på e30 325 i dessa olika fall..
*endast trimkam med orig avgsa o filter
*trimkam med avgas
*trimkam med avgas o sportfilter
*trimkam med avgas,sportfilter och chipp

........ HAHA ;p .....
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
halllllåååååå.. kom loss nu.. vet att n kan detta ;)

........ HAHA ;p .....
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Ja,du får oftast,lite beroende på vilken kam du väljer,en orolig tomgång pga ändrade ventil-tider(en vassare kam har bl,a en mindre sk nockvinkel som gör att ventilerna står öppet samtidigt under fler kamgrader...Men den oroliga tomgången är sällan ett problem,däremot så tappar du bottendrag ju vassare kam du har...du flyttar upp varvregistret.
orolig tomgång får du endast med mkt vass kam, chipa en 97:ans e30 går väl inte? är det inte from 88? kan ha fel

---
WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu!
87:ans ska d stå

---
WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu!
Visa användare
99
BushMen
325iM -90
Det där med hur mycket hästar du får är skitsvårt att besvara. Allt beror på hur friska grejerna i din motor är och vad det är för grejer du ska använda dig av. Men om man ska tippa på att du kommer upp i ca190-195 hästar med kam, filter och avgas.

Oroligare får du automatisk med trimkam. Det som sagt bara hur mycket vassare kam du ska ha. Ju vassare desto sämre tomgång. Försäljare säger så mycket att deras kam gör men det är ett maxvärde på hästkrafter som inte stämmer.

Ska du sugtrimma så kostar det ca 1000kr/hästkraft. Satsa högkompskolvar (ytters viktigt på en sugis), portning (helst av Bäckis eller BMW-Andreas) en ganska så lagom kam typ 288 men ej över 300 grader för då måste du ha lite moddar i motorn som jag inte orkar förklara, Filter framdraget till mellanrummet mellan grill och kylare. Hårdare ventilfjädrar mm mm. Bengan här på forumet fick med höjd bränse och oljetryck ca 235 hästar med mappning hos turbocenter.

Hoppas att detta inte avskräcker dig nu men smakar det så kostar det.

PS. Min bil fick 197 HP med 284 kam, filter, portning, hårdare ventilfjädrar, balanserad vev, vägda kolvar, mappad med unichip och orignalkomp. Skulle ha blivit mer med högkomp.kolv men håller på att montera kompressor så det lirar inte så bra ihop. :D

Ingen burnout ingen mys, mycket burnout mycket mys!
ni
52
niklas_h
318i -88 (Röd)
323i -86 (svart)
Hur frisk är motorn i övrigt egentligen, om den har gått t ex
20 000 mil så börjar lager, ringar och ventiler bli lite slitna. Jag hade inte satsat på att börja byta kammar och grejer innan jag har en frisk motor. Börja med en rejäl motorrenovering.
32
112
325mannen
BMW 325IM-90 M TechII
Bush men en fråga hur vet du att du fick 197 hp? jag bara undrar...

325mannen
Han hade juh mappat..?!

///Dont Force Me i Can Explode\\\
Visa användare
99
BushMen
325iM -90
Jupp.... mappat på bromsbänk. Inga jävla fantasihästar här inte (typ "chiptrimmade" bilar påstår att de har si och så mycket hästar , men det tror inte jag ett piss på)

Ingen burnout ingen mys, mycket burnout mycket mys!
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
ok.. schysst.. då vet man de då.... grejen e de att jag har sålt min -87:a, o misstänker att den kanske hade trimkam då den gick lite oroligt på tomgång o fick ett bättre tryck vid typ 4000rpm än vad de andra jag har prövat nu...

........ HAHA ;p .....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.