|
|
|
|---|---|
|
Hej Kanske en dum fråga men hur ställer jag tändningen på en 325 1988 motronic? Hittar ingen fördelare, är det datorn som justerar in tändningen? eller gör man något på kransen som sitter på svänghjulet? har letatat på denna sait men ej hittat svaret. mvh Paulo | |
| Vad jag vet så justerar man inte tändningen på motronic, vill man göra det så krävs det nog lite avancerad utrustning. | |
| Ja det är datorn som sköter tändningen på Motronic...Du har en impulsgivare frampå motorn som känner av kuggarna som sitter på nedre remskivan...men finns ingen justeringsmöjlighet på delarna... | |
|
vad har du för problem? tändlägesgivaren sitter på vevaxeln remskiva och läser av kuggarna på denna så att boxen vet hur den skall skicka tändimpulserna...dock är det så att kablaget till denna givare går på framsidan av motorn, precis ngn cm bakom fläktremmen, kablarna skall hållas på plats av en plastbit som kläms mellan motorn och övre kamremskåpan! när jag rev motorn på min f.d. e30 så var jag inte så noga med att sätta tillbaka detta skyddet korrekt så kabeln låg och studsade mot fläktremmen och gick till slut av, vilket gjorde att det baktände i insug, grenrör och bilen blev okörbar...jag skarvade ihop dom avskavda sladdarna, dock går inte isoleringen att skarva (ser ut som ngn sorts tyg???) vilket gör att bilen saknar tomgång....det är lite kämpigt att lägga i neutralen, vänsterbromsa ner och ge gas med högern för att hålla varven över 1000rpm, speciellt om man kör i innerdelarna av malmö :) bytte givaren senare och gången blev perfekt! MVH Johan K |
|
|
skall tillägga att tändlägesgivaren skall sitta 1,0 mm +- 0,3 mm från vevaxeln remskiva... MVH Johan K |
|
|
Tändinställningen kan endast ändras genom mappning av styrenheten alt. chiptrimning (byta e-promen) Men det bästa med denna typen av tändsystem är att inget slits, så inställningen ändras aldrig utan bibehålls på rätt värde! Detta p.g.a av att det inte finns någon fördelare som roterar utan rotorn är skruvad direkt på kamaxeln och fördelarlocket skruvad i transmissionskåpan. ///Magnus |
|
|
Vad jag vet så kan man inte justera tändningen på Motronic:D! _ _ _ _ _ _ E30 2,3L med lamelldiff!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.