|
|
|
|---|---|
|
Håller på att skruva som bäst i Z3'an och undrar resultatet blir om man sätter 2 st 6,5" (ca 100-4200Hz) mellan sätena, förstör detta stereoeffekten från de andra högtalarna eller fungerar det?? Det sitter i övrigt i bilen 4st 5,25" (ca 120-4200Hz), 6st 0,75" (ca 4.2-30Khz) och dessa är "rätt" placerade. Vidare kommer det in två 10" basar ( -125Hz) snart, och ev ytterliggare 2x5,25" + 2x0,75"... Min tanke med dessa 6,5" är att få lite mer rapp "mellan-bas" och de får inte plats på så många fler ställen... Bilen ÄR liten!! /Caspar | |
|
Rent allmänt är det sällan någon vits med att låta mer än ett element spela en given del av en kanal. Det uppstår lätt interferens mellan elementen och stereoeffekten kan bli minst sagt märklig. Om du vill förstärka midbasen behöver du ju inte låta 6,5"-arna spela upp till 4200 Hz. Försök att filtrera så lågt och brant som möjligt så minskar du i alla fall avigsidorna. |
|
|
Nockenwelle: Tack för info. Att jag låter den spela så högt upp beror på att det är det delningfilter jag har. De LP filter som finns i stärkaren respektive stereon kan bara filtrera kring 125Hz alltså alldeles för lågt för detta ellement. Funderar på att köpa till ett filter till 6,5" som tar bort allt över 250Hz. Anledningen till flera element i varje register är att då bilen är öppen så går mycket ljudmängd till spillo. Tråkigt om man har rent ljud men att det inte överröstar vindsbruset.. /Caspar |
|
|
Jo, jag anade att det var så du tänkte. När det gäller filtreringen så måste man ju egentligen också ta hänsyn till den fasvridning som uppstår, så att det inte blir någon obehaglig utsläckning/förstärkning vid vissa frekvenser, när man har flera element som spelar samma register. Om du skall sätta elementen mellan säten borde de ju hamna väldigt nära varandra. Att mata dem med stereosignal är kanske inte det lämpligaste. En summasignal från de båda kanalerna kan kanske vara bättre, men det är inget jag funderat närmare på. |
|
| En tanke, om du redan har elementen kan du ju bygga en liten testlåda och pröva hur det verkar fungera. | |
Robsarve |
Vid 4 kHz är du långt upp i mellanregistret, kvinnoröster kommer att åka fram och tillbaka över instrumentbrädan. Hade du inte redan slängt i allt detta hade jag rekkomenderat att du köpte lite andra prylar & körde 6,5" mellanbasar och femmorna som mellanregister. Då kan du spela högre med färre element. tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
|
Robsarve: Nej det är inte islängt ännu. Eller rättare allt är utrivet igen då det bara har varit test om det får plats och hur det skall byggas. Kommer resten av sommaren bara att ha 4 x 5,25" samt 2 x 6,5" med 4 skrikor totalt. Det stora bygget blir i vinter. Tanken är ungefär följande uppdelning (inom parentes = eventuellt); 2 x 10" 22-100Hz 2(4) x 6,5" 100-300Hz 4 x 5,25" 300-4200Hz 4(8) x 0,75" 4200-32000Hz Delningen vid 4200Hz beror på de delningsfilter som kitten är byggda för och jag tror att MBQurat är bäst lämpade på att välja den delningen för sina grejer. 10" basarna får ett eget slutsteg, men jag är inte riktigt säker på uppdelningen av de andra. Jag har ytterligare 2 st 2-kanalssteg (GAS Silver 2001) Frontsystemet liksom baksystemet får var sitt men på vilket jag kopplar mellanbasen är jag osäkert (därför eventuellt dubbla, dvs ett på varje system). /Caspar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.