AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
906

Oljefråga

Hej

Har lästa alla gamla inlägg om olja och tickande motorer nu... men blir ändå inte klok.. Hur är det, vad är bäst för en tickande motor? Vissa säger att en dyr fin helsyntet är bästa och vissa som tex meknonomen rekomenderar en tjock mineralolja.

Det är en E36 så det är hydraliska ventillyftare (inte bara att ställa in)

Tacksam för alla KUNNIGA svar :p

//JOhn
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan hända att olika lösningar funkar vid olika tillfällen. Du får nog prova helt enkelt.
Det fungerade med en tunnare olja (SLX 0w30) för Daniel Lundstedt 325-92 för någon vecka sedan. Se forumet 3-serien.

Vad man kan säga är att om en motor (med hydrauliska lyftare) tickar vid kallstart för att sedan försvinna, är det i 99% av fallen beroende på en för tjock olja. Om det däremot börjar ticka när motorn blivit varm, kan det vara flera orsaker. Bl.a kan slitage bidraga till att oljan "läcker" och inte klarar att ligga kvar i lyftarna och därför medföra klapper.

Tyvärr kan man också säga, att folket på Mekonomen har en tendens att gå just på gamla skrönor om "för tunna oljor". Oftast (inte alltid) är märkesbilhandeln något mer uppdaterade när det gäller kunskaper om smörjmedel. Detta är min erfarenhet och gäller förstås inte alla individer som sysslar med bilar.

Mvh
Anders S.
Hej

Tack för detta svar. När jag köpte bilen för en vecka sedan så var det gammal halvsyntet som inte var bytt på länge, och den tickade ganska bra till den blev riktigt varm. Efter råd av mekonomen så bytte jag till en tjockare mineralolja och det blev bättre.

MEN vem vet, kanske hade blivit ännu bättre om jag valt en fin syntet då ju.. Jag skall testa att byta oljan så får vi se... Nån som vet vad denna olja kostar per liter?

Mvh
John
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hej igen,
Kanske var just en ny fräsch olja som behövdes bara..?

Priset på SLX 0w30 är drygt 150:- litern.

Tänk också på att när det börjar dra neråt minusgraderna märker du ännu större skillnad på en tunnare olja vid start (inte bara örat som mår bättre, motorn mår mycket bättre).

Mvh
Anders S.
Tjena igen.

Ringde nu, den kostar 635:- för en 4:a liters. Kan ju vara värt att testa då iallafall.. Nu bytte jag ju olja för 1 vecka sedan till den mineralolja jag har i idag... skall jag byta oljefilter nu igen då???

Mvh
John
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du nyss bytt olja varför byta igen när det blev tyst?? Filtret klarar sig utan byte om det är nybytt.
Kör min Mb190E på hydro vimur mineral 20-50 för att den ska vara tyst och för att ha låg oljeförbrukning. (19000 mil.1-lit= 500 mil) Men ska byta
till 10-40 om det blir kallare.Använder för det mesta motorvärmare och varmgarage.Bmw kör jag på Mobil superS
delsyntet.(har den gratis) funkar bra.
En sliten motor med många mil på nacken brukar normalt
bli tystare med en tjockare mineralolja man kan även slippa blåröken om styrningarna är slitna vilket sparar katalysatorn som inte gillar blåröken för HC-värdens skull.
MVH

Hasso
Tjena

Nej det är ju så att den blev bättre men inte tyst.. Jag retar mig på det och tycker det kan vara värt att testa. Pratade med BMW och han sa att det kunde vara en bra ide att byta till en tunnare och finare oljan för att oljekanalen till kammen är så tunn och det underlättar med en "finare" olja då... tror dock att jag skall ta och blåsa rent denna oljekanal, det var ett tips till jag fick.

Måste testa allt då jag inte tror det är kammen som är dålig då den alltid är tyst när bilen är varm.

Mvh
John
20
78
2002
2002tii -73
Vill du ha en "tyst" motor ska du prova att använda en olja med paraffinbas. Quakerstates mineraloljor hade den basen. Dom var faktiskt ensamma om det på marknaden. Tyvärr så har deras källor i Pennsylvania börjat sina. Numera ska man ha en jäkla tur för att få tag i deras mineralojor. Däremot har dom delsyntetiska oljor där hälften av innehållet är deras berömda mineralolja. Prova med en 10/30 olja. Den kostar runt 60Kr/L.
Det finns fortfarande källor kvar i Kina med paraffinbaserad olja. Det finns ett företag här i Sverige som saluför denna men jag har namnet och adressen på annat ställe i huset. Jag får återkomma efter nyår om någon är intresserad.

Ynf!
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Om lyftarna är slitna o tappar tryck när oljan är varm så hjälper det iregel inte med nån olja .
Vanligt är att lyftarna tappar tryck när bilen har stått ett tag men då försvinner det när oljan ha blivit varm o byggt upp trycket.
Audi har ju nästan alltid tickande lyftare när dom är kalla.
Prova då hellre slick 50 i kombination med en helsyntet.
Du kan ju ta av ventil kåpan o plocka av olje rören till kammen o rengöra dem noga.
Detta görs nästan aldrig på en verkstad vid service o dyl.
Många kammar ha gått åt helvete bara för att rören har korkat igen.

A.T
Axel
Helsyntet är alltid bäst punkt slut(till nyare motorer)

R6 är bäst
M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Hörde att man inte skulle köra på syntet när bilarna börjar gå upp i åren & milen. Den här "riktiga" oljan skulle ligga bättre kvar & hålla motorn smörjd även när den står still. Var inte en bmw mek som sa det dock en bmw fanatiker. Kör inte på syntet nu och min bil varken tickar eller dricker någon olja men man kanske ska byta till syntet iaf?

Me Be M3 Wannabe! =)
bm
151
bmw525
525im 24v
har kört på många oljor bland annat mobil 1 shells helix helsyntet. men det bästa tycker jag är statoils lazer way. tystar ner motorerna rejält + att det inte tickar mer än 1-2 sekunder just vid start när det är kallt.

bmw 24v
bm
151
bmw525
525im 24v
ad menas med förstärkt helsyntet.?? och tar tillbaka alt jag sa om statoils olja har funkat innan. bytte oljan idag från shells helsyntetiska och till statoils helsyntet vilken skillnad det slog och bankade i ventilerna som bara den nu innan var den helt tyst.verkar inte funka på denna motor. ska man byta tillbaka nu eller vänta till man kört 1000 mil med att byta till shells.

bmw 24v
bm
151
bmw525
525im 24v
han som haft den innan sa inget om han hade hält i någon tillsats kan ej fråga honom han är sjöman och kommer inte hem förren i april igen. finns det någon tillsats som funkar som man kan hälla i ?? så slipper jag byta tillbaka till shells det är ju inte skoj att pröjsa 800 spänn för olja för att sedan byta igen för 800 kr

bmw 24v
pjotor
bmw525: Byt på en gång och när du ändå är igång kan du ju hälla i shell helix "ultra racing" 10-60w, kan vara svår att få tag i bara.
bm
151
bmw525
525im 24v
ultra racing aldrig hört talas om. verkar bra kontstigt bara att det kan skillja så mycket på oljor tex shells helsyntet är 5-40 och statoils är 5-40 och med samma specifikationer på baksidan vad gällande tillverkares krav. är nog bäst att byta tillbaka måste jag bytta filtret igen nu eller räcker det att jag bara öppnar olje filter cistern och låter den gamla olja droppa av har bara kört 10 mil med denna oljan.??

bmw 24v
Bad_Boy
Bmw 525i

Knackar det med Lazer Way??
Vad körde du på tidigare då?
Lazer Way är ju 5/40,som så många andra helsyntet oljor!
Kör nämligen på den själv och är mkt nöjd med den!
Alltid kul att höra andra åsikter!

Thomas S

Icq 42110131
bm
151
bmw525
525im 24v
körde på shells helsyntet 5-40 detta är konstigt tycker jag men det var en rejäl skillnad men det är lurigt för det är ju i princip samma oljor fast med med olika tillverkare men samma kvalite. men det kan ju vara så att denna olja har varit i motorn betydligt längra än vad den förre ägaren sa.

Det kan ju vara så att den nya oljan har rensat bort en massa avlagringar i toppen och då låter det ju mer i motorn tycker att toppen har lungnat sig nu lite gran. skumt värre vad är föresten förstärkt helsyntet som någon pratade om??

bmw 24v
Bad_Boy
525i
Tror det finns nått som heter ester lr nått sånt i vissa syntet oljor!
Motul har det vet jag ialf!
Kan va det han menade!

Thomas S

Icq 42110131
Axel
Det tickar för att oljan har runnit bort,men en helsyntetiskolja lämnar en stark oljefilm kvar.Tickandet i början är alltså normalt för en motor med hydraliskatryckare.Och har man alltid kört på helsyntetisk olja skall man fortsätta med det,om man inte vill förkorta livslängden förstås.

R6 är bäst
bm
151
bmw525
525im 24v
ok det är nog så nu tickar det inte als längre lika tyst som för tack axel ny sliper jag klia mig i huvet över detta mera tack alla för råd osv ha det gott alla.

bmw 24v
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.