|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är spjällhusmotorn du visar på bilden! 1:an är motordelen, och det är den som kan blir trög. På 750 ska den röra sig när man har tändningen på och rör gaspedalen, min gjorde inte det innan renovering. Fungerar din EML-lampa (lyser före start och slocknar efter några sekunder)? Läs detta inägget för mer info: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
"Del 2" rör sig inte alls, dock klickar det i "del 1" när man slår på tändningen. "Del 2" fladdrade ordentligt när problemen började, men nu rör den sig bara med hjälp av handkraft. Hur lätt ska det gå att dra den, förresten? Själva motorn är ju inte så stor, så den bör inte ha särskilt mycket kraft, eller...? Var exakt sitter de kol som kan kärva? Är det något som går att byta? EML lyser när man slår på tändningen och slocknar under några millisekunder, men tänds omedelbart igen. Jag har hittat exakt det som bilden ( Länk ) visar, alltså både "del 1" och "del 2" för en okej penning - är det troligt att byte av denna löser mina problem eller är det bara att inse att bilen måste till BMW för diagnos? |
|
|
vet inte om detta kan hjälpa dig men det hände en konstig grej för mig kolla länken: Länk MvH Bmw 4-ever |
|
|
Mnjaa... Mina stift är torra som en bit näver i Sahara, så mitt problem är lite annorlunda. Tänkte testa att göra rent spjällhuset, om det inte funkar så har jag ett "nytt" på väg. Jag hoppas och tror att det räcker med rengöringen, dock. Ingen som har fler tips? /Liste - som åker VW Golf CL med automat numera :( |
|
|
I Länk har jag länkat till några sidor som beskriver hur man öppnar och fixar fixar spjällmotorerna på 750, troligen ganska likt på din. Om det hälper dig vet jag dock inte... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har nu plockat ner och rengjort spjällhuset - ingen skillnad. :( EML lyser fortfarande konstant och bilen startar inte. Vet snart inte vad jag ska ta mig till, men det blir väl helt enkelt så att jag får transportera den till BMW för diagnos. |
|
|
Du skriver att du rengjort spjällhuset men FUNKAR det som det skall nu då? Om stiften är torra så får den ju inget bränsle = datorn säkert säger att allt är ok ( förutom spjällhus ) som du redan visste. Lossa bränsle railen och kolla så att du har bra tryck ut där först. Om inte, gå bakåt i systemet och släpp på anslutningar efter filtret och led ner bränslet i en glasburk. Den skall bli full ganska snabbt om trycket är ok. Mellan 2,8 och 3,2 bar. Om det är bra tryck fram till railen, gör rent spridarna när du ändå är igång. Pumpen kan ju ha blivigt lessen när den gick torr. Ett lands välstånd mäts i BMW per capita |
|
|
Hej Jag tro att din sopa pump har skurit för att den gick torr Test bensin trycket Noah Brown |
|
| Jag har fullt tryck fram till motorn och i returledningen... Jag är riktigt rådvill nu. :( | |
|
Hur var spridarna då? Det skall väl ligga 15 spänning på dem samt jordning på impuls från styrbox. Är spjällhuset bra nu???? Ett lands välstånd mäts i BMW per capita |
|
|
vadå fullt tryck 1 2 3 bar? |
|
|
Jag vet inte om spjällhuset är bra, men det är hursomhelst BÄTTRE än innan. Spridarna har jag inte tittat på alls. Hur/var sitter spridarna och hur gör man rent dessa? Kan "skitiga" spridare orsaka att EML lyser? Borde inte STP-kuren ha åtminstone delvis har fixat detta? Angående bränsletrycket så har jag inte mätt det, men det bör utan tvekan vara tillräckligt. |
|
|
Spridarna kan du ju göra rent på så sätt att du lägger en 12v spänning över spridarmagneten och blåser med tryckluft i motsatt riktning eller lite mer seriöst så kan man lämna in dem för ultraljuds rengöring. Men om det sitter stora partiklar i dem så lär de flyga ur vid en lättare tryckluftsblåsning. EML lampan bör ju inte börja lysa enbart på grund av spridarna men om motorn inte får bränsle som den skall så kan det ju lagras andra felkoder såsom lambda och luftmassmätare osv. Ser SAMTLIGA stiften fortfarande ut som " näver i sahara " : ) Kontrolera föresten så att alla kontaktsycken ( alla ) i motorrummet är vid god vigör och saknar korrosion och glapp. Om nu din maskin har ruskat mycket under sina sista andetag kan ju en dålig kontakt ha sluppit lös. Lååångsökt men värt att kolla i vilket fall som helst. Ett lands välstånd mäts i BMW per capita |
|
|
Om bränsletrycket är för låg så kan du få samma problem Jag tro att de ska vara 3 bar inte mindre Jag vet också att få du soppatorsk så få pumpen inge smörning och på en gamma bil så kan de slutet för din pump Noah Brown |
|
| Gammal tråd, men jag har ju glömt tala om vad problemet var... Det var den själlhuset som gett upp, så det blev ett byte. | |
Paap Reeder |
.... poäng till liste för ansvarskänsla att dela med sig av sina erfarenheter. MVH /// Paap R |
| Det nämdes tidigare i tråden om bogsering och om du läser instruktionsmanualen står det att man kan bogsera bilen (med automatlåda) max 50km med en maxhastighet av 50km/h. Ska du bogsera längre ska man fylla på 1 liter växellådsolja.(måste tappas ur innan bilen ska köras för egen maskin) Kanske inte direkt relevant men ett litet tips. ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.