AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.249

Soppatorsk - nu går bilen knappt alls!

Sida 1 av 2
li
1.959
liste
535i -89
Följande har hänt:
Jag visste att det var dags att tanka, men tänkte ta en bit mat innan tankningen. Precis innan jag parkerade visade räckviddsmätaren "---" och när jag rullade in i p-rutan och skulle stanna bilen, märkte jag att tomgången var VÄLDIGT låg (ca 400 rpm). Tänkte inte så mycket på det, utan gick in och åt.

Jag kommer ut igen, sätter mig i bilen, vrider på nyckeln och kommer ca 30 cm, sen dör bilen. Vrider på nyckeln igen och motorn mal runt några varv innan jag inser att det är kört - jag har verkligen INGEN bensin kvar...

Fixar en lånedunk på en mack och häller på 5 liter för att klara mig till närmaste pump. Bilen startar utan problem, men någon tomgång finns i princip inte. I det läget tänker jag "jaja, det tar väl en liten stund innan bilen fattar att det finns bensin" eller nåt åt det hållet. Jag kör bilen till macken, men så fort jag släpper gaspedalen så är bilen på väg stanna. Så länge man reglerar varvtalet med pedalen så är det inga problem. Bilen börjar INTE helt plöstligt gå bättre, som jag hade hoppats. Tänker då "jaja, det var väl för lite bensin för att den ska bli nöjd".

Svänger in på macken, släpper gasen och motorn stannar. Tankar 25 liter och går in och betalar. När jag sen kör iväg är det fortfarande likadant. Vid det här laget greppar jag efter halmstrån och tänker "snart går den som den ska igen", men det gör den inte. Tvärtom - den går SÄMRE.

Oavsett vilket läge man håller pedalen i, verkar bilen göra som den vill. Ibland tappar den kraft och ibland formligen flyger den iväg, trots att pedalen varit i samma läge hela tiden. Till slut stannar bilen och vägrar starta. Efter en stund får jag dock igång den igen, men så fort man låter varvtalet gå under 8-900 rpm så dör motorn.

Jag är helt säker på att beteendet inte kommit just NU av en slump, utan att det är relaterat till bensinstoppet. Min hetaste teori är att något skräp fladdrar runt i bränslefiltret, men det är kanske ett önsketänkande, då det är både billigt och enkelt fixat...? Bilen beter sig ju helt klart som att bränsletillförseln inte funkar som den ska... Pumpen kan det väl inte vara, för då skulle bilen inte gå på högre varv heller, eller hur?

Har någon annan råkat ut för detta eller finns det någon som har en teori om vad som hänt?
Kan mycket väl vara skräp som ställer till det.

Att köra slut på all bensin är inte skonsamt för besninpumpen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Din tanke med bränslefiltret låter som en bra tanke.
Fast det där med "fladdrar" var nog o ta i ;)...

Börja med att byta bränslefiltret,vem vet hur mycket skit det samlats "på tankbotten"sedan -91 och nu sitter i filtret...

Mvh Janne.
li
1.959
liste
535i -89
Nej, jag vet - jag var dum nog att låta magen gå före bilen, men det lär INTE hända igen... :| Som tur är verkar dock pumpen vara ok, som sagt.
li
1.959
liste
535i -89
Det låter betryggande att ni också tror att det kan vara filtret. Jag vet inte om det har varit bytt sedan tillverkningen i slutet på 1990 (det är definitivt inte bytt sedan importen 1995), så själva filtret är nog inte det fräschaste heller...
li
1.959
liste
535i -89
Finns det någon bra beskrivning på var filtret sitter och vad man behöver riva för att komma åt det? Något särskilt man bör tänka på i samband med bytet som skiljer sig mot andra bilar?
li
1.959
liste
535i -89
Det visar sig nu att filtret faktiskt ÄR bytt för mindre än 2.000 mil sedan. Min lokala BMW-meck tror att det antingen kommit "skit" i systemet eller att vatten som legat i tanken kommit upp i filtret. Han rekommenderade mig att börja med STP Akutrengöring och ev byta filtret. Vad tror ni om detta?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Börja med att byta filtret, sen kan du köra i ngn form av stp grej,för att rensa i spridare m.m.
Sen skall det nog rulla på igen.
li
1.959
liste
535i -89
Vad tror ni är bäst i detta fall - STP Injection Cleaner eller STP Motorbehandling? Eftersom Motorbehandlingen kostar tre gånger så mycket så bör den vara mer omfattande, men är det den bästa i just mitt fall? :)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
På 735 byter man filter så här: Länk

750: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Bästa är inte STP utan Red Line SP-1 tror jag den heter, det är en bensintillsats som rengör spridare och smörjer, funkar verkligen vilken man inte kan säga om flesta andra produkter på detta område.

Så byt filtret och häll i Red Line!

///Magnus
li
1.959
liste
535i -89
Börjar bli lite orolig... Hällde i STP igår och bilen gick sämre och sämre. Till slut ville den inte starta ALLS. Det visar sig att tändstiften är snustorra - det kommer alltså inget bränsle dit. Dock kom bränslet fram till motorrummet som det skulle. Verkar som om det "stannar" på vägen liksom. EML lyser konstant. Trodde att det var så att "klumpen" mitt på motorn (elektronisk trottel?) inte gillade att bränsletrycket ev. var lågt pga igensatt filter och därför inte släppte igenom bensinen (därav EML-lampans lysande). Idag har det dock bytts bränslefilter utan någon större effekt - inget bränsle hittar igenom till stiften. :(

Vad ska jag göra nu? Vad KAN jag göra? Är "klumpen mitt på motorn" själva trotteln? Exakt vilket funktion har den? Hjälp!!
Försök med att koppla bort batteriet och efter det att du återkopplat batteriet försök starta igen.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Då är det bara att se hur långt soppan kommer, prova att lossa ledningen vid motorn, får de fram soppa där så ligger felet senare, och kommer ingen soppa fram ligger det tidigare.
Lycka till!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Glömde nämna att du måste vrida om nyckeln också så pumpen går... men det fatade du nog ändå.
Ett inte helt ovanligt problem när man slår i typ "STP". Det är lite som kaustiksoda, du flyttar bara problemet framåt. Så det är bara som Hubbe säger att titta hur långt soppan kommer.
li
1.959
liste
535i -89
Soppan kommer fram i motorrummet utan problem. Det gjorde det även före STP-ihällningen, men nu är det lite bättre tryck. Bensinen kommer alltså in i motorn, men inte fram till stiften. Typ. (Jag är inte så tekniskt kunnig om denna motor, som synes)

Jag har fått tips om att byta alla säkringar som kan vara relaterade till bränsletillförsel, start och tändning, samt plocka bort batteriet och ladda det knökfullt och sedan testa igen. Låter det vettigt?

Ev trodde BMW i stan att det kunde vara en felkod som låg och låste eller att signalen till insprutningen lagt av. Det tråkiga om det är det som är felet är att bilen står 1,5 mil från BMW och det går ju inte att bogsera en automat så långt... Så min förhoppning är att vi ska kunna lösa det på plats.

Har någon några fler tips eller råd, så skrik till - jag testar (nästan) allt! :)
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Har du kollat om det kommer någon soppa i returledningen då du kör runt den på starten? Om du inte får det har du troligast fått skit i regulatorn eller fuelrailen.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
li
1.959
liste
535i -89
Har nu bytt alla relevanta säkringar och laddat batteriet fullt. Den låter lite bättre (läs: mer tändvillig), men startar fortfarande inte. Om man vrider på trotteln för hand, så går det att få igång bilen med världens sämsta tomgång. Den elektroniska trotteln verkar alltså satt ur spel...

Försöker nu en sista desperat grej: bort med batteriet från bilen under ca 36 timmar, i hopp om att "något" nollställs.

Om det visar sig att det är trotteln som av nån anledning har gett upp, vad kostar en sådan? :(

Är det någon som har något mer tips innan jag vinschar upp bilen på en kärra och transporterar den till BMW för diagnos?
li
1.959
liste
535i -89
Nu har jag hittat en bild på vad jag TROR orsakar felet: Länk
Med risk för att ha helt fel så gissar jag att den del jag markerat med en 1:a är själva "hjärnan" medans resterande bara är "död materia"...? :) Kan man köpa denna del för sig, eller måste man köpa hela? Pris? Är denna speciell för E32 735, eller passar delen från/till andra modeller/motorer?

Jag skrev ovan att vi vred trotteln för hand, detta gjordes alltså med delen märkt med en 2:a, för att räta ut min något luddiga förklaring. :)
Om inte bortplockning av batteriet fungerar kolla om 2:an reagerar när du vrider på tändningen. Om den är helt död inget ljud eller rörelse kan det vara antingen dålig elanslutning till spjällhuset eller att kolen i spjällhuset är slut eller sitter fel. Ett lämpligt slag med en slägga mot 1 kan få kolen att ställa in sig i ledet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.