AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.137

Vilka tändstift till 535?

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag kör en M30B35 (större insugs ventiler, annan komp vad jag vet) motor i min gamla e28. Tagen från en 735iA -89. Men jag använder mitt gamla insprut och styrsystem och kör utan kattar.

När jag kollar NGK guiden listar de olika stift till den nya och den gamla 3.5 motorn. Vilka stift skall jag ha? Misstänker att det är katalysator och sprut/tändning som väger tyngst och att jag alltså ska köra stiften till den äldre motorn?

Paap Reeder
Hej!

Jag kör BP5ES i min M30-86.
5:an anger värmetalet och P:et anger att stiftet är litet längre än tex B5ES.
Är värmetalen de samma för de båda motorerna skall du använda "rätt" längd så du får gnistan på rätt ställe.

MVH /// Paap R
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Ehum, hur vet jag "värmetalet" och längd? Någon som är hemma på skillnaden på M30 motorn med och utan katalysator?
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Stiftet som rekomenderas till katalysatormotorn är ZGR5A.

Då är alltså värmetalet detsamma, och jag har bara längden att gå på. Då mina förbränningsrum är dem som sitter i katversionen är det kanske dem jag ska köra trots allt?

Ja, svåra frågor. Men har någon tips så vore jag glad. Tack för infon om värmetalet Paap.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Förbränningsrummet måste ju avgöra vilken längd på stiftet du ska ha, annars kommer inte gnistan på rätt ställe.
Här finns en massa om stift, men bläddra fram sidan 11 Länk

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
40
SLITI
330D Touring e46 -03
535D F11 -11
Ok en följdfråga!
om jag rensar katten på min e34 535
vilka stift ska man då köra på och blir det någon skillnad om man väljer olika stift...alltså då till katalysator versionen eller utan!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.