|
|
|
|---|---|
|
Har STORA problem med varmgång och luft på min 535i 89a. Har snart slagit igenom 100 liter vatten och verkar ändå inte få ut luften ur kylsystemet. Vad händer om en kylarslang pyser lite? Får man ny luft i systemet då? Expansionskärlet sitter på torpedväggen ska bilen luta neråt eller uppåt? Blir galen på det här problemet, luftar och luftar men det blir aldrig bättre.Var aldrig nåt sånt strul med min gamla ford och där är det oxå trycksystem.Bytte vattenpump och termostat tidigare och då blev det tillfälligt bättre men inte bra.Luftade ikväll och nu blev det ännu sämre.... Hjäääälp! | |
|
Kan man vända termostaten fel? |
|
|
Pratade med en Bmw mekaniker idag... Han sa att den beter sig precis som om packningen gått eller toppen spruckit :( Får väl sälja mina andra leksaker för att ha råd med det här.. blaahh! |
|
| Du fråga vad som händer om en kylarslang pyser lite. Det kommer ju in luft genom hålet och tar ut vattnet!!! Jag hade ett hål i min kylarslang(inte stort) och jag var tvungen att byta, nu fungerar det bra. | |
|
Jo men det läckte inte ut vatten ur läckan bara pyste ånga eller vad det nu var.. |
|
|
Du kan vända termostaten åt fel håll på en M30-motor! Fyll upp motorn med vatten samtidigt som luftskruven är lite öppen, stäng den när vatten börja rinna igenom. Starta upp o lufta under hela varmkörningen, kommer att finnsa luft kvar ändå tills termostaten öppnat. Kommer det ånga ur en kylarslang har du en luftficka, finns ett hål eller spricka i en slang så rinner vatten ut, speciellt när motorn är varm då systemet blir under tryck! Men viktigt är också att det är helt tät, annars sänks kokpunkten och bilen beter sig som den kokar, exempel locket på expansionburken eller givaren bredvid. Måste vara helt tätt för att fungera! Dock låter dina problem som defekt topplock eller packning. ///Magnus |
|
|
Tack för alla svar. Nu ska jag riva ner toppen och smacka dit en gjutjärns topp från volvo b18.. Borde funka! :) Nä men hellre en trasig topp eller packning än att inte veta vad det är. Nu blir det nytt eller renoverat med trimmkam och lita annat lullul :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.