|
|
|
|---|---|
|
Hur många mil kan bör man kunna förvänta sig att en växellåda håller på i en BMW 316? Tycker man borde kunna förvänta sig minst 15'000 mil... Min har gått drygt 11'000 och verkar vara dålig. | |
|
Allt beror på behandling! Om man behandlar lådan bra så kan den hålla i evigheter, Medan om den missköts så kan det vara kört efter bara ett par mil! Sen går det inte bara att bedöma enligt antal mil eftersom vid landsvägskörning växlas det knappt alls jämfört med statskörning. Men om allt är som det ska och grejerna har fått "normal" behandling så bör det hålla längre än 11000 mil. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Min 316i har rullat drygt 26000 mil och växellådan håller än. Precis som Andersson_CSI skriver beror det väldigt mycket på vad den utsätts för. Har dock ett surrande ljud från växelspaken ibland. Det räcker med att lägga ett finger på den för att det ska tystna. Någon som har nån idé vad det kan vara? Tacksam för svar! |
|
|
Om en växellåda har gjort sitt före 15000 mil är det anmärkningsvärt, såvida vi inte pratar om lite äldre saabar. |
|
|
Kan vara emblemet som sitter löst, prova att limma det. Så hade jag på 525:an. // Gunnar ---- mina bilar -- Länk och annat :) |
|
|
Vid 55.000 mil bytte jag växellåda på min 3.0S! Då hade den blivit väldigt trög att växla! I övrigt var det inget fel på den! Per L |
|
|
Testa byta olja i lådan, kan göra underverk! //Mvh Simon |
|
| Tack för svaren. Jag har ingen anledning att tro att bilen år hårt körd och den är fullservad men ettans växel fungerar inte riktigt nu efter 11000 mil vilket således borde anses som anmärkningsvärt. | |
|
Hej igen! På min förra 520 så fungerade tvåans växel mycket dåligt, skorr, och den var trög osv, jag bytte olja och efter en stund så försvann det jag nämnde, men den lådan hade gått 27000mil //mvh Simon |
|
| Min har gått drygt 29000 mil och jag tycker fortfarande det är underbar känsla i den. Speciellt när oljan är ordentligt varm... skönt! | |
|
har en 320 86:a och lådan har snurrat i 32 000 mil och är fortfarande sammetslen, men då är oljan bytt ca vartannat år,jag kör inte speciellt snällt och det blir intressant att se hur länge den hänger med i det tempot. tänkte att jag skulle lämna in bilen i morgon för ventiljustering(ren lathet)men nu börjar jag fundera på om jag skall göra det själv med tanke på hur känsligt det tydligen är eller? jippiekayee. |
|
|
har en 320 86:a och lådan har snurrat i 32 000 mil och är fortfarande sammetslen, men då är oljan bytt ca vartannat år,jag kör inte speciellt snällt och det blir intressant att se hur länge den hänger med i det tempot. tänkte att jag skulle lämna in bilen i morgon för ventiljustering(ren lathet)men nu börjar jag fundera på om jag skall göra det själv med tanke på hur känsligt det tydligen är eller? jippiekayee. |
|
|
Min manuella växellåda till då M535:an har vad jag vet snurrat med i 36000mil...NU har den ibland svårt vid snabba nedväxlingar till 3:an...Skorrar då....Synkringen till den växeln börjar tydligen ha svårt att "hänga med". Jag ska prova att hälla i ATF olja nu istället för Castrol SMX som jag alltid kört på,och som fungerat bra måste tilläggas ...Ev också göra en "slick 50" på denna låda... Kanske kan hjälpa,vi få la väl se :) Mvh Janne. |
|
|
Generellt upplever jag kvaliteten på BMW:s växellådor som mycket hög, hade en E30, 320i-85 förut som jag körde 27 000 mil och den kändes i princip som ny i lådan tyckte jag, lättväxlad och inga missljud eller vibrationer, den lådan körde jag ibland på automatolja vintertid efter tips från BMW, men tyckte skillnaden var marginell mot den vanliga oljan. Har nu en E38, 735i-97, manuell som gått 14 000 mil och samma sak där, det känns som att lådan är det sista som kommer att ge upp i bilen. Får man problem efter dryga 10 000 mil så måste den ha misshandlats ganska hårt, har för mig att bytesintervallet ligger på 3000-4000mil?...så även om den går på "orginaloljan" så måste den vara ganska hårt körd... Annars hör man sällan att folk har problem med BMW:s manuella lådor tycker jag. |
|
|
En tanke slog mig. Har det någonsin stått ett inlägg på forumet om t ex "problem att få i växel". Gällade nån manuell BMW-låda? Tror knappt jag sett ett enda inlägg om det. Har däremot sett några om automatväxellåda. Ett mycket gott betyg för de manuella lådorna måste ju det vara! |
|
| Detta var gällande manuell låda... | |
|
Henrik76: Tydligen så kan ett kasst svänghjul orsaka samma sak. I varje fall på e39. E39an har ett dubbelmasse svänghjul, Om du har det på din eller inte vågar jag inte säga, men om du har det så kan dett problem mycket väl bero på det enligt min mekaniker. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.