AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.245

Vad behöver man för ett kompressorbygge på m3 3.0?

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hej. Har smått funderat på att kompressor mata M3:an.
Har aldrig skruvat med motorer på det viset så jag undrar vad jag måste ha för grejer.

Jag har väl inte tänkt vråltrimma men runt 400hk iaf.
Hk är inte viktigast, vill speciellt ha mera vrid.

Så, ni som är duktiga trimmare kan väl säga vad jag behöver så jag vet lite vad de handlar om.

Tack för hjälpen

///M3
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
snacka med estorilmongo, han har kompressormatat sin Z3M Coupé. sök på forumet, han har berättat det mesta

TwinTurbo=Twice the fun :D

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jo, jag vet. Har läst så mycket jag kan. Har kollar hans nya film också. Fy F*A vad grymt bygge.

Hoppades att han kunde berätta för mig lite vad jag behöver göra för att få runt 400hk iaf. Hans bygge är ju LITE värre:=)

Eller jag kanske måste byta kolvar och stakar och allt ändå?

Grenrör borde jag väl klara mig ifrån att byta iaf när det gäller kompressor?

///M3
Hej Henrik.
Tycker du ska göra i princip så som jag byggt min motor.
Du har ju dock lite lägre orig.komp i din( 10,5:1 ) än vad jag har i grundkomp i min 3,2:a.
Använd en laserskuren packning(ordnar jag åt dej) emellan 2 st originalpackningar med lim emellan. Du får dock ta en tunnare stålpackning än den jag hade. Annars åker du ner i komp så pass mycket att den kan bli lite slö på lågvarv. Byt bultar till Arp eller nya original. Högre moment.
Du behöver absolut inte byta kolvar eller stakar då, speciellt inte om du ska hålla dej under 500 hk strecket...
Sen kör du en centrifugalare eller skruvkompressor(vilken du vill) och helst en intercooler om du ska ladda uppemot 0,8-1,0 Bar.
Ställbar bränsletrycksregulator, spridare 511 cc Högohmiga, extra pump bör du ha, kanske en Bosch 044 i en liten Catchtank.
Kör Vanosen kvar som jag gjort på din original Motronic, styr bränsle o tändning med Smt6, eller Unichip. Smtn kan du ju mappa själv med = smidigt att ändra.
Byt system, behåll grenröret, duger bra. då har du vid 1,0 bar garanterat 500 hk... o det håller utan problem!
Mvh Kimmo.
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Jag har mailat dej om stålpackningen ett par gånger, men inte hört nåt på länge... hur går det?

www.reptil.nu
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
KIMMO: Tack!!
Nu har jag fått en mycket bättre uppfattning om det hela.

Jag behöver alltså inte ta ur hela motorn med andra ord, eller det kanske blir svårt att lyfta toppen för att lägga i en packningarna samt att byta bultar annars??

Vad är skillanden på en skruvkompressor och en centrifugalkompressor?

0,8-1.0 bar!! OJ, tänkte mer ladda typ 0.5bar eller nåt. Iaf till att börja med.

Jag har precis fått UNIchip monterat så det får väl duga till en början. Fick ca 320hk & 365nm som max. Ganska bra ändå för en småtrimmad 3.0:a.

Du som vet priser och sånt kan väl försöka räkna lite på vad DELARNA slutar på?
"Din" packning
Bultarna
Kompressorn
Bränsletrycksregulatorn
6 spridare + pumpen.

Hur mappar man med Smt6 systemet själv? Jämfört med Unichip?
Faan, då kunde jag ju kört med Smt6 redan nu lika gärna.

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.