AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
671

Förb HC

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej.

Ja, var o besiktade, vart som jag inte ville, HC var för hög, ca 400. Det behöver bytas olja i den samt stift, men hur mycket kan det göra? Killen på besiktningen sa att det var mycket bra värden annars, så det skulle inte vara kattarna, utan då just oljan o stiften.

Nu är jag så less på att skruva så jag funderar på att byta bil, kom med förslag.

Ronny.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Detta HC!
Ett kärt ämne på forumet.Det handlar om oförbrända olje partiklar och att oljan då kommer nånstans ifrån utöver den som normalt skall finnas.Finns spaltmeter att läsa på Sök Inlägg.Orsakerna kan vara flera och likadant med lösningar.Har själv konstaterat att för egen del så är det en topprenovering med byte av ventilsäten som prioritet.
Hade ca:HC400 vid förra besiktningen fick ner det till slut på HC 63,hade då vidtagit de flesta åtgärder som är kända utom topprenovering,ska själv besikta innan Juni så nog fan ska det bli spännande.
Mvh Dic.
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
inte säker men hc 400 låter mycket. Kan vara mera än stift och olja.

Zaharald
Paap Reeder
Hej Ronny!
Är oljan gammal och tunn fastnar det lättare på cylväggar samt kan lättare läcka in via styrningarna.
Således så bör du byta olja. Jag skulle chansa på en litet tjockare mineralolja.

Johan som är forumets oljeexpert kanske kan såga eller fylla i denna idé.

Stiften är också viktiga.
När du skruvar ur dem så måste du "läsa" och notera varje stift hur det ser ut och hur det mår.

En liten luftläcka efter LMM och HC skjuter i höjden. Kolla bälgarna "noga som f..." - dra ut dem och kontrollera att inga sprickor finns.

Vevhusventilatorerna är också viktiga och att de kan "jobba ihop" med plenumkamrarna.

Är CO bra TROR jag att lambdorna funkar.

MVH /// Paap R

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, mineralolja håller jag inte med om!

Däremot kan man välja en bra syntetolja som har lite högre varmviskositet, t ex 5W50 eller 10W60.

Syntetolja tenderar generellt att ge lägre oljeförbrukning än mineral dito (om man inte använder för låg varmviskositet) då de inte innehåller en massa korta kolvätekedjor.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej igen!
Är alltid bra att mäta OHM talet på tändkablarna så det blir rätt kräm.
Har för mig att de ska ligga på 6,2 OHM tillsammans mätt på bägge hattarna.
Mvh Dic.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Johan B!
Hypotetisk fråga.Har alltid kört på 5w40w helsyntet,skulle det finnas anledning att byta till låt säga 10w60w och eventuellt sänka HC med i mitt fall "läckande"ventilstyrningar?
Mvh Dic.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hej Ronny!

Lider med dig, men ge inte upp!

Har du några andra märkbara fel på bilen, går den jämnt och fint utan vibrationer?

Gör som Paap skriver, byt dessutom luftfiltren. Du kan också ta en titt på rotorernas kondition.

Dessutom bör du kolla vevhusventilationen, jag bytte min och förutom kassa ventiler så var slangar och packningar torra och hårda. Förmodligen kom det in tjuvluft den vägen, likaväl som det läckte ut olja. Detta gjorde jag samtidigt som jag bytte tändstift och rengjorde gasspjällsmotorerna, numera går V12an som en dröm.

I vissa fall kan man fuska med K-sprit, men gå hellre till botten med probelmet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej igen.

Jobbat natt, så jag ska strax sova. Men jag har tagit reda på att killen innan mig som hade bilen, har slagit i servo-olja i främre behållaren, den med ett filter i. Själv har jag varit osäker på den vad det ska vara i, men inte haft anledning riktigt att fylla på heller. Men helt klart så blir det väl fel värden o motorn kan ju inte må bra av det. Så ny olja blir det av ännu en orsak kan man säga.

Erik, u got mail.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Pentosin CHF 7.1 ska det vara i våra, det sitter en grön ettikett på locket. Köpes bäst på BMW för ca 100 kr/litern.

Fast den kan inte påverka HC, tyvärr - bara läckage på dämparna...

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Eller menar du att han slagit servoolja i motoroljebehållaren, den som innehåller oljefilteret i papp och där aluminiumlocket sitter med en sexkantsskruv? Det låter ju inte så bra iså fall...

Servobehålleren är den svarta plåtburken med en plasttknopp som håller locket. Inuti denna finns en finmaskig metallsil.

Erik

___
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Japp, den med metall-lock, Filter i. Kunde knappt tro det. Men nu vet jag väl en början iaf på Hc- problemet.

Erik, du har strax ett mejl.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bild på motoroljefilterbehållaren: Länk

Erik

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.