AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.328

lita pa oljestickan?

snocrash
gjorde full oljeservice ca 22 000 km sedan med bytt olja o filter.
Dom fylde pa riktigt med olja da stickan visade 2 mm over max precis efter service...

Nu, 2k2 mil senare har jag aldrig behovt fylla pa olja, daremot har sedan 2 dagar oljelampan kommit pa vid start pa morgonen (men slockanat efter nagon minut),.. nar jag kollar pa stickan ar oljan givetvis riktigt skitig, men den pekar fortfarande pa 2mm over max.

nagra tips?

Är oljan skitig så ska du naturligtvis byta, motorn slits fort med dålig olja.
Sen har jag alltid lärt mig att aldrig fylla på olja högre än max-sträcket, men 2mm kanske inte gör något men.
Om lampan tar ett tag på sig att slockna så kan det ju indikera på att oljetrycket tar lång tid på sig, som i sin tur kanske inte är så bra.
Om det är oljetryckslampan (röd lampa med en oljekanna) som tar lång tid på sig att slockna betyder det att motorn inte får upp något oljetryck. Det kan fortfarande vara rätt mängd olja i motorn i alla fall.
Troligen är det dock oljetrycksgivaren i toppen som är kass, men det lönar sig att kolla upp saken snarast.

Mvh
///Jonas
M535'an Länk

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är oljan "riktigt skitig" skulle jag byta genast. Vitsen med långa intervaller på nyare bilar är inte att den "klarar sig bra att rulla med skitig olja" utan att oljan ska klara sig bra från att just skitas ned.

Om oljetryckslampan tar en minut på sig att slockna skulle jag undersöka detta också. Kan vara så enkelt att givaren börjar ge sig men i annat fall är det inte bra! Du menar oljetryckslampan och inte oljenivålampan förresten ?

/Anders
Länk
Jag skulle tro att han menar den gula oljepåfyllningslampan som lyser efter start av bilen.
Jag hade exakt samma fenomen på min e46 328 och de resulterade i en ny oljenivå givare. Dyr rackare o byta då de byter olja samtidigt. tror de kosta 1500 kr totalt. Gör de i samband med en oljeservice är min rekomendation (de gjorde jag)
Även jag hade perfekt nivå på stickan.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
snocrash
Jo, jag menade den gula pafyllningslampan.

Kom precis fran verkstaden, dom hade ingen direkt losnining men kollade iallafall sa att oljan och trycket var OK.

Den var visst inte sa skitig som mitt otranade oga tycke,
kunde gott kunde vanta till naste service som anda narmar sig snart.

Verkar isafall vara samma fel som wendtan hade.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Även jag hade problem med denna på min 328:a.

/Anders
Länk
De är inte helt ovanligt, och bmw sträckte sig till att kalla de för vanligt fel på 98-00 års modell av e46 med m52tu.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Anders S: Vitsen med långa intervaller på nyare bilar är inte att den "klarar sig bra att rulla med skitig olja" utan att oljan ska klara sig bra från att just skitas ned.

Vad menar du med detta? Är inte oljans jobb just att dra åt sig smuts och skitas ner, så att inte smutsen fastnar på andra ställen.

Nya bilar använder ofta oljor som är så pass bra att du kan köra 2500mil utan problem, att den blir svart är inget fel det är bra, då vet du vart smutsen tagit vägen. Ren olja efter dessa mil är kass olja. Har jag fel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.