AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.074

cleaner på en redan vaxad bil?

Hej
Jag har sökt bland inläggen och inte hittat så mycket om ang. cleaner.

Jag har en gång tidigare redan vaxad bilen för typ en vecka sen, men inte kört med cleaner eller polish innan vax utan bara schampo(dumt, jag vet) och avfettning(ingen kallavfettning). Bilen blev inte flammig eller något konstigt alls utan blev ganska OK men, men jag skulle vilja köra om allt med cleaner och allt, när det går att göra ännu bättre och ordentligt.
Min fråga är....Kan jag köra cleaner direkt på det vaxlagret som redan sitter på efter att ha tvättat bilen eller ska jag avfetta, så jag får bort vaxlagret jag hade på innan och sen köra cleaner. Isåna fall vilken avfettning ska jag ha och vad bör jag tänka på innan jag sätter igång.

Som sagt lacken ser redan hyfsad ut ändå men jag vill göra om allt ordentligt.

Som sagt, räcker det att jag ska köra med cleaner direkt på eller avfettning och sen cleaner. Jag undrar vad kan hända för att jag är nybörjare på sånt här.

/Jose
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Du kan direkt använda cleaner på den vaxade ytan. Du kommer då att polera bort vaxytan, vilket är precis vad du vill.
Polera med cleanern tills du är nöjd med resultatet och lägg sedan på ett nytt vaxlager.

Det är ingen större idé att avfetta för att få bort vaxet eftersom det inte kommer att försvinna efter en behandling.

Hoppas du får ett bra resultat. Lycka till!
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Kör du med en riktigt bra avfettning, tex. MAC, får du bort mycket av vaxet, det skulle jag rekomendera dig att använda först !!

Först gasa...sen bromsa...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.