AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.786

Bankörning/förarskola för Roadsterbilar?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Har lite lust att prova M'ens fulla potential, kollade på BMW Club Schwedens Club Sport sektion. MEN till deras kurser får man INTE komma i öppna bilar..

Tittar man på bilderna är det mest (en och annan M Coupe stack ut ur mängden) gammalt skrot folk kommer dit med... :-(

Var kan man ta sin Roadster och verkligen lära sig att få ut max av vad bilen kan ge??

/Caspar
vill du åka med BMW CS så borde nog en hardtop räcka. eller?

Själv vill jag testa att köra på Gotlands ring. dem har allmänhetens körning där på torsdagar och det bli så fiffigt att kristihimmelfärdshelgen är på en torsdag. tänkte passa på att ta en liten Gotlandssemester där då. Åker redan på onsdagskväll.

p.s Z3 med Formel 1 motor i, den har nog inte ens en bur, dock körs den på svenska banor under tävlingar...?
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Enligt BMW CS så är inga bilar registrerade som öppna välkomna.
En hardtop räcker alltså inte.

Åskådare eller funktionär är dock möjligt för Roadster-ägare...
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Caspar: Om du skulle komma ut på banan med M roadstern så skulle du nog bli förvånad över hur många av "skrothögarna" (har en själv) som är bra mycket snabbare än dig ;-)

Sten Jarls Z3 med f1 motor har fastsvetsad hardtop samt bur.

_______
//Niklas
Koni: har du mer info om denna bil? har sett någon intetsägande hemsida en gång i tiden men det stog nästan ingenting om bilen, motorn eller vad den går för...

Caspar: nästan en utmaning? :-)

Z3Mpower? hur var det på Mantorp förra året? visst lyckades du få även Roadsters på banan den dagen?
Z3C: Kika här: Länk
eller bege dig till Helsingborg vid lämpligt tillfälle för en Live koll.
De är ett klart imponerande bygge!

Var God att söka innan du frågar!
Länk
wendtan: men det är det jag menar: det står inte så mycket om bilen där. senast uppdaterad october 2003 , jag skulle vilja veta lite om moton? vilken bil kommer den i från? hur gammal? den verkar ha turbo, det var ett bra tag sen det kördes med turbo i F1 ...det står ju BMW M power på motor blocket? det är knappast någ som satt i en WIllimas för där är det väl bara V10 ?
Z3c & Caspar: På den träffen som var på Mantorp 10 maj ifjol fick cabbar köra under familjekörningen på banan. Man fick då även ha passagerare i bilen men omkörning var strängt förbjuden för samtliga på banan. Jag åkte ju med z3mpower då och filmade och inte gick det långsamt precis :)

/Masten
Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Koni: Det var definitivt inte meningen att klanka ner på bilarna, men även Du måste hålla med om att en hel del av dessa bilar ser rejält risiga ut. E21'or fanns det gott om på de bilder jag såg och de bilarna var ju inte ens snygga när de kom...

Givetvis skulle säkert många av dessa piska min Z3M, men jag skulle glida snyggast över målsträcket (sist??). Naiv som jag är trodde jag att de bankörningar BMWCS arrangerade var mer för "Svensson" BMW (typ Z3) och inte privatracing bilar.

Jag skulle nog också köra en "rishög" om jag tävlade...

Z3c: Efter fiaskot på go-carten antar jag inga utmaningar från detta forum.. :-)

/Caspar
Caspar,

Det är skillnad på bankörningar med BMW CS (Club Schweden) och BMW SC (Sport Club - en undersektion till BMW CS). BMW Sport Club är en renodlad "banåkaklubb" där de flesta skiter fullständigt i vilken bil som är snyggast över mållinjen. Här kör man för att ha roligt och utvecklas som förare. Förutom de vanliga banträffarna för standardbilar har BMW SC en egen tävlingsklass, BMW Cup, för riktiga racebilar.

De tillfällen BMW Club Schweden (alltså moderklubben) ordnar bankörning är det ofta mer "Svenssonkörning" där syftet är att alla skall få prova på bankörning i sitt eget tempo. Det kanske passar dig bättre? ;-)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tack Henrik, nu är jag helt uppdaterad!! Fast jag vill nog sitta i en snygg bil även när jag har roligt och utvecklas som förare.

Prova på bankörning i sitt eget tempo låter ungefär som att släppa in ett gäng gamla tanter på en bana..

Men åter till ursprungsfrågan. Förarskola typ banåkning (fort alltså) för Roadsters, är det det någon som vet om det arrangeras någonstans??

Kollade föresten på medlemsbilarna och jag är föga imponerad, en och annan som låg på 300+ hk och vridmoment som en fiat piaggio på de flesta, skulle tro att på jag piskar de flesta av dessa bilar med min traktor (E60 Diesel) på en vanlig motorväg...

/Caspar
Caspar,

Din ödmjukhet är beundransvärd. Om du syftar på medlemsbilarna på www.bmwsc.com så förstår jag inte riktigt vad du menar. Motorväg? Är det vad du kallar bankörning?

Vid den senaste bankörningen jag deltog i var det två M3 E30 samt två gamla 02:or som var överlägset snabbast. Och då deltog såväl M3:or som M5:or av senaste modell. Låg vikt är avgörande vid bankörning vilket du snabbt kommer bli varse så fort du har skaffat dig lite egen erfarenhet...
Man är ju lite orolig att dessa " skrotiga" banbilar ska knuffa till en ute på banan......roligare att köra mot andra jämnlika bilar.

Kan även hålla med om att ibland släpps det ut lite väl risiga bilar. Sen är det dock kul med riktigt banpreppade bilar.

Det är som sagt lite begränsningar med öppna bilar, men hör efter med lika olika tillställningar så är det säkert inga problem. MGCC bland annat tillåter väl öppna på KM körningar.
Jag är dock mer för de renodlade bankörningsträffarna som Henrik nämnde.

Brukar vara väldigt trevliga likasinnade människor på träffarna.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Henrik: Suck... Nej jag menar inte att motorväg är banåkning. Ja det var bilarna på BMWSC jag åsyftade, visst fungerar de säkert bra på en bana, men varför skall de då vara reggade?? Det är ju knappast något man kör omkring med. Om man nu skall hålla på med "riktig" banåkning så kan man väl lika gärna köra någon form av formelbil.

Ditt eget citat: - "De tillfällen BMW Club Schweden (alltså moderklubben) ordnar bankörning är det ofta mer "Svenssonkörning" där syftet är att alla skall få prova på bankörning i sitt eget tempo. Det kanske passar dig bättre? ;-)" - var ju väldigt ödmjukt om jag får säga det.

Egentligen skiter jag fullkomligt i någon form av förädlad folkrace. Min fråga finns i rubriken!!!

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
MatroxMGA: Tack för svaret

/Caspar
Ingen fara. Har du nära till knutstorp så kan jag nog ordna så att du kan vara med nästa vecka.....blir inte så många ( mindre risk att något händer ), dock lite dyrare.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tack Matrox, Knutstorp är tyvärr en bit bort (bor i Stockholm) och alla helger i Maj är bokade... :-(

/Caspar
Caspar: återigen frestar jag med GotlandsRing...:-)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det finns en tråd under sammankomster om bankörning i Linköping på måndagar (hur länkar man in en annan tråd???), billigt var det också!!

Några 08'or som är intresserade att sticka ner en måndag??
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Caspar > Här är en länk till Linköpingstråden: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.