|
|
|
|---|---|
bmwnisse |
Om man varvar till 1000-1500 så försvinner flimret... Byta kol ? Que ? |
| Är det bara halvljuset som flimrar ? | |
bmwnisse |
Inte bara halvljuset, innerbelysningen också ! |
|
Jag har samma problem, med motorn igång varierar ljusstrykan en aning, det märks mindre vid högre varvtal och är svårt att se på strålkastarna, tydligast framkommer det vid tomgång och om man studerar innerbelysningen. Kan vara kolen, eller laddningsreläet har jag fått förklarat för mig, om man har otur får man kanske byta hela generatorn. Tycker dock inte att den borde vara slut, bilen har bara gått 12000mil. Någon som har något annat tips? bmwnisse: Din belysning fladdrar säker också vid högre varvtal bara att det är svårare att se, öppna handskfacket och titta på den lampan. / Joar |
|
| Prova att byta laddnings relät. Kolen sitter nämligen integrerade i samma paket. Visst går det att byta kolen separat men när du ändå är där och skruvar är det ju lika bra att byta hela kakan. Har haft samma problem på min bumse och problemet försvann vid bytet ! | |
bmwnisse |
Stort tack ! |
| Kolla med en voltmeter och se hur/om strömmen varierar. | |
|
Vilket relä är laddnings reläet? Är det det som är lite större än de andra (högre)? Vad heter det på engelska, hittar bara ett par som kan passa t.ex. "unloader relay" eller "Main Beam relay" i min reparationshandbok, är det detta? Har en 318i -93. En annan sak angående relän, om ens bil går lite ryckigt på låga varv så kan det ju eventuellt bero på t.ex. bensinpumpen, skulle det isåfall kunna hjälpa om man bara bytte reläet till bensinpumpen? |
|
|
Hej! Hade samma problem på en E34. Syntes speciellt på radions belysning. Det var laddningsreläet som sitter monterat på generator, ser alltså inte ut som ett vanligt relä i säkringsboxen. Provade först att bara byta kolen (då får man fila och löda!), men det visade sig vara regulatorn som i mitt fall laddade uppåt 15 volt. Efter byte av relät försvann problemet helt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.