AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.645

Polertrassel som repar lacken?

Jag var inne på Aftonbladets hemsida och läste Bosse Bildoktors råd om hur man gör sin bil vårfin. Där står att man aldrig ska använda trassel eller tygtrasor när man polerar eftersom de repar lacken. Man ska använda polerduk.

Jag har använt polertrassel i många år och har varit nöjd med resultatet. Är moderna lacker så ömtåliga att de blir repade av polertrassel? Måste man numera använda polerduk av papper?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ja moderna lacker kan du inte stryka fingret emot utan att det blir repor, dvs "värdelöst" Turtles polerdukar ( i plastpåseförpackning )använder jag och dom är det bästa hittills, finns en massa andra likande, men inte hittat några som är lika bra. De är inte av papper och repar inte.
se länk bild 1.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Polertrassel och trassel för att torka skit med är helt olika produkter. Bosse B menar nog det sistnämnda, för övrigt har han haft flera tvivelaktiga uttalanden i sina program, även om han är rätt rolig.
Polerduk är bra, men bygger gärna upp lite skikt av avtorkad polish osv som inte trassel eller varför inte en väl utvättad frottéhandduk gör.

FP
Spring och köp Länk så får du veta hur jag gör på min bil. :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
pe
554
perf
320xd e91 -09
Känner du någon som jobbar på tryckeri?
Då kan han ta hem E-tork, funkar kanon.
E-tork (från Edets pappersbruk) finns att köpa lite varstans, inget som jag vill rekommendera, ett ganska ordinärt hushållspapper. Mycket fibrer o.dylikt i papper kan ge en del mickrorepor i lack.
Min erfarenhet iaf, om vi pratar om samma produkt.

FP
Da
57
DanJo
428iX GC 2016
Ett bra sätt att prova att polerduken man använder inte genererar "mikro-repor" är att testa på en ny CD-skiva. Torka med normalt tryck över en del av CD:n och kolla att inga repor syns. Själv kör jag bara med mikrofibrer numera (de som klarar CD-testet). Både när det påläggning och avtorkning av vax samt avtorkning polermedel/rubbing.
Tänkte just föreslå prov på blank plastbit eller CD. Körde med microfiberduk ett tag vid fönsterputs, funkade riktigt bra men fick sluta då rutan plötsligt hade en massa fibrer på sig. Syntes i vissa vinklar i motljus osv, inte roliga att bli av med, statiskt uppladdade osv. På lack har jag inte testat microfiberduk, är nog lite skeptisk....

FP
pe
554
perf
320xd e91 -09
Folke:
Det är nog inte samma E-tork. den vi har luddar ej och är av fint material. Man vill ju inte ha an massa pappersdamm i färgen och på valsar, så den luddar garanterat inte. Kvaliteten känns precis som turtles polerdukar.
OK. E-tork är ju koncept med hållare, papper osv från början, kanske ni har annat innehåll i den?
Länk
Nämns iofs nåt om grafisk industri där tror jag.
Jag har själv en bred rulle med nåt mjukt papper som hängt med i många år, osäker på typ men kommer från en känd svensk biltillverkares fabrik i grannskapet vill jag minnas. Duger till fönsterputs osv.

FP
Provar länkarna igen:

Länk

och
Länk

FP
Da
57
DanJo
428iX GC 2016
Folke:
Alla Mikrofiber är inte samma. De som säljs som hushållsfibrer är inte att rekommenderar för känliga lackjobb. Har lärt mig att det finns hur många typer och olika kvalitér som helst. Jag beställde från en kille i USA som enbart levererar olika dukar för bilvård. Köpte dels en typ för rengöring av rutor, en annan för påläggning av vax samt en super-mjuk och fluffig för avlägsning av vax och polerrester. Även med den fluffiga högkvalitativa fibrern kan man repa CD:n om man tar i för hårt, vilket visar hur försiktig man måste vara när man har med billacker att göra.
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Polerproffs på amerikanske sajter förordar mjuka trasor i ren bomull - typ ultramjuk frotté. Dels anser de att denna mjuka bomull är skonsammast mot lacken och dels samlar maskorna upp det intorkade medlet och undviker att man drar runt det och så så sätt skadar lacken.

Jag kör både med Turtles polerdukar och riktigt mjuka poler"trasor" av bomull. Jag upplever de sistnämnda som överlägsna för slutpolering och för att få hög finish.

Men CD-testet låter vettigt - en trasa är inte alltid en trasa.
Som sagt, gammla utslitna/vältvättade frottéhanddukar är överlägset allt dyrt "papper" på macken.. Dessutom så har väl alla ett gäng som ändå bara ligger och skräpar i gardroben. Dessutom 2, dom är återanvändbara massor med gånger. Bara att tvätta i 90 grader så blir dom som nya igen. :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Da
57
DanJo
428iX GC 2016
Se bara till att frottén är 100%-ig bomull och inte innehåller andra material, samt att ta bort alla lappar/märken som normalt innehåller palstliknande material som repar lacken. Ta en bit av frottén och bränn den, om det är en ljus fin rök är allt ok, men om röken svärtar så skulle inte jag använda den på min lack. Fördelen med mikrofibrer är att skiten dras upp i fibrerna mycket effektivare än med frotté.
När der gäller mack-papper, skulle jag aldrig använda det på mina bilar, möjligen i motorrum och andra inte lika synliga ställen.
Meguiars mikrofiberdukar är överlägset bäst enligt min mening. Fram tills lanseringen av denna duk har även Meguiar rekomenderat frottéhanddukar, men nu finns det alltså något bättre. Dessutom är de maskintvättbara och går således att använda hur många gånger som helst - rekomenderas varmt!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Jag instämmer som sagt i det lämpliga med mjuka bomullstrasor.

Dessutom vill jag tipsa om följande för en lyckad handpolering/vaxning:
Polerrondeller i skumgummi för applicering av polermedel och vax. Fördelar jämfört med trassel/polerdukar:
- Perfekt yta som ger ett mycket bra resultat
- Stadigt grepp ger bättre kraft och bättre arbetsmiljö
- Tydligt definierade kanter minskar risken för spill på platslister
- Tvättbara => prisvärt och miljövänligt

MVH/PTR

(CRV på Stacken Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.