AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
838

Digitala klimatanläggningen - byta lampa!?

JAg har den digitala klimatanläggningen i min bil. Nu till problemet. När man startar bilen och den har stått ett tag så lyser allt som det skall. Men när bilen har gått ett tag och man knäpper av den sedan bara efter en stund knäpper på den igen så har de blåa pilarna på båda sidor slocknat?! Är det lampor eller dioder eller vad är det som slocknar där bakom? Kan mna fixa det på nåt sätt??

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Hej

När panelen till stora kliman börjar spöka är det tyvärr bara till att byta hela panelen, är lite av ett standard fel på E36.
Kostar runt 2500kr på BMW för en ny panel.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Om det är så illa så får nog de där två pilarna vara otända ett tag framöver....jag tycker bara det är lite konstigt att det är just de två...det är väl två separate ljuskällor till dem...det händer ju exakt samtidigt..

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Tyvärr verkar det som du har råkat ur för "materialutmattning". Konstruktionen i den digitala klimatanläggningen har ett inbyggt fel. Det är ett ganska stort kabelknippe som går till enheten. Tyvärr så har inte konstruktören tänkt riktigt i detta fallet. Alla vibrationer som kommer via detta kabelknippe går rätt in i hela härligheten. Gissar att någon komponent har vibrerat loss. Det är en mikroskopisk spricka som är i det närmast omöjlig att se. Om du har lite lödkunskaper så kan du troligtvis fixa felet själv. Ett tips är att felet ligger ganska nära den "stora" kontakten. Notera att fel kan försvinna bara genom att enbart röra lite på kortet men felet kommer gissningvis tillbaka efter ett tag. Det bästa är att försöka förbättra lödningarna.
Är det lödningarna på kretskortet där "huvudmatningen" sitter fastlödd då eller? Löda kan man väl hyffsat så det skall nog inte vara så stora problem bara man vet var man skall löda :)

Ha
40
Havre
328iA Coupé -96
spookshow,
Har samma problem som dig, de blåa pilarna slocknar eller börjar blinka ibland, i övrigt funkar allt annat. Säg gärna till om du lyckas fixa det...
Jasså jag är inte själv då! Jag rapporterar om jag fixar det!

CIP
har samma problem åxå tror jag. Ibland dör hela kliman, ibland dör bara luften. Lagom irriterande. Måste göra något åt det.

//CIP
CIP: Om hela klima panelen bara stängs av ibland är det definitivt panelen som behöver bytas. Om fläkten även spökar kan det vara läge att byta fläktmotståndet också.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jättevanligt fel, ett tips är att löda om en kondensator som sitter nära kontaktdonet. Det är en fyrkantig blå komponent.
Inte säkert att det syns något men prova att löda om den. Funkade fint för mig och andra här på forumet.

Man kan lätt luras att tro att kablaget eller kontakten strular eftersom kliman hoppar igång då man rör på kablaget.

Kristoffer har helt rätt, om fläkten beter sig konstigt och panelen fortfarande lyser och reagerar så är det säkert fläktmotståndet. Ganska enkelt att byta det själv.
CIP
Okej, tack bois!

//CIP

Victory's are temporary, glory lasts forever.
Såg att någon skrev att det är en "kondensator". Gissningsvis är det större sannolikhet att det är en halvledare eller resistor som lossnat. Men det är av mindre instresse. Försök förbättra alla lödningar runt den "stora" kontakten. Förhoppningsvis träffar du på felet till slut. Var bara försiktig med värme och statiska urladdningar.

Detta med "fläktmotstånd". Den som har en digital enhet har inget "fläktmotstånd". Tyvärr så är det en elektronikenhet som är helt ingjuten. Om det är fel på den så är det bara att byta. Har ingen erfarenhet av denna enhet men den är mycket mer stabilt uppbyggd än den digitala styrenheten är.
Hur får man ut den ur instrumentpanelen egentligen?

CIP
Ställer mig samma fråga faktiskt :)

//CIP

Visa användare
132
Mr_Beemer
Bmw M535i-85 "Gustav Adolf"
Lättast är att få loss den om du plockar färddatorn först!
Ett hål mitt under datorn där trycker du upp en spärr sen kan du trycka den rakt ut sen e det bara trycka ut kliman men var försiktig den sitter som berget !!!
Gjort det några ggr
Ok! Tack för tipset...får testa till helgen tror jag...

CIP
Tänkte spinna vidare lite, enda knappen som funkar på min dator är "check". Är det typ samma fel här också eller? Löda kontakter alt byta hela?

//CIP

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
klimapanelen sitter bara intryckt. Som tidigare påpekats så är det enklast att ta bort datorn, men om man inte vill, kan eller orkar så går det att vålda ut den med skruvmejsel eller liknande. Var försiktig bara.

På bild så ser det ut som att det är lysdioder, men till de blåa pilarna är det vita grejer. så frågan är om det fanns vita ljusdioder på den gamla goda tiden eller om det är glödlampor.
Hoppas att det är lampor då så kanske det är bara att byta....men det som är konstigt är att de slockner exakt samtidigt...och bara när de lyst ett tag och när man knäpper av och på ljuset...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.