AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.052

vart tar ac:ns kondensvatten vägen

pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
Tja åkte på lite problem här om dan. tempraturmätaren steg till första sträcket över mitten, blev livrädd stannade och kontrollerade vatten nivån i exp.kärlet och det var lite lite, fick i ca 4dl. allt var frid och fröjd tills idag(2dagar senare) och det händer igen. står just nu och letar efter läckage. men det ända stället som jag hittar där det är fuktigt är till höger om kylaren, om man tittar rakt ner på plast skyddet, är det någon som har ett bra tips? funderade på om det är kondens vatten från acn eller vart droppar det ner?

Kör i frid
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
provtryckte kylaren precis med 1.5bar men den verkar vara tätt som tusan?

Kör i frid
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
finns det någon chans att det bara skulle kunna vara termostaten som spökar bilen har gått 14500 mil?

Kör i frid
ba
9
bayoga
523i touring -98
K100RS -84
R25 -51
jag tycker det låter som termostathuset, det är av plast, titta noga medans bilen är igån om du kan se en tunn stråle spruta ut. Det har hänt på min bil två gånger. I och med att den är av plast så smälter det hål så fort bilen går varm, så även om det inte var hål från början så kan det bli det då.
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
ska testa att byta termostaten idag, hoppas att det inte är värre än så. man blir ju alltid lite svettig när tempen börjar spöka, och man misstänker alltid det värsta!

Kör i frid
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om det sitter under expansionskärlet kan det vara nivågivaren som läcker.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Kondensvattnet kommer i ett par slangar rakt ner under kliman, vid varsin sida om växellådan.

FP
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Du säger att det är fuktigt till höger om kylaren, sett framifrån eller i färdriktningen? Om det är fuktigt på höger sida sett i bilens färdriktning så kan det vara en liten läcka i ena hörnet av kylaren. Tydligen är det en svag punkt, den har i alla fall varit uppe till diskussion tidigare. Fast jag tycker ju att bilen skulle larmat dig för låg kylvatten nivå innan du såg det på temperaturen.
/H
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Inte alltid som det larmar. Jag hade på tok för lite vatten i utan varken larm eller tendenser på mätaren.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
Det är fuktigt på höger sida sett om du står framför bilen och tittar ner. Har ej hunnit att byta termostaten än. har därimot kollat och dragit åt alla slangar ordentligt. vatten nivån verkar ha hållt sig, men jag vågar inte ropa hej än. Varnar den för låg vatten nivå även fast den inte har checkcontrol? Kan ett tecken på läckage runt slangfästerna(slangavsluten)visa sig som ljusgröna beläggningar?

Kör i frid
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.