|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Undrar om det verkligen är nödvändigt att underreds behandla en bil som man bara kör på sommaren? Bilen i fråga har aldrig vart vinterkörd tidigare. Finns det någon risk för korrision på underredet under sommar halv året? Finns det några nackdelar med att underredsbehandla? Tack på förhand! Mvh Tobias | |
| Vad kostar det? | |
|
Knappast nödvändigt men absolut inte skadligt. BMW CS #5139 |
|
|
Okej, tack för svar J.L. Så man kan lika gärna strunta i att behandla underredet då. Kanske e läckrare att se ren plåt där under :) Mvh Tobias |
|
|
Ingen annan som har tips/förslag? Hur har ni gjort på era egna sommarbilar? Personligen så känns det lite trist om det måste sitta en massa kladd under bilen. Går väl att hålla fräscht där under ändå eller? Man vill ju förhindra korrission på plåtdelar iofs! För/nackdelar med behandlingen någon? Tack på förhand! Mvh Tobias |
|
ormen |
problemet är att vissa delar undertill saknar helt eller nästan rostskydd (bromsrör, div. fästen, muttrar mm.) och de är att svåra hålla rena... helt ren plåt är det knappast under en bil, inte en bmw iaf. Ganska komplext kladd sitter där, som är dock har översta lagret i bilens färg ofta, så visst går det att skippa rostskydd, men smådetaljer kommer att korrodera, p.g.a. saltet som ändå kan finnas kvar lite här o var (grusvägar, i ostädade städer som GBG, saltbil som spred salt 22:maj, förra året framför min bil, why? osv.) |
|
Okej! Får väl behandla alla muttrar å bromsrör då :) Här hemma kör jag endast på sopade asfaltsvägar. Ska iallafall hissa upp bilen snart och se till att tvätta så mycket det går där under för att se hur det ser ut. Det mesta är rent tror jag, men som du säger så är det en och annan mutter som har fått sig lite korrission. Mvh Tobias |
|
|
Ett tips är att använda linolja som kryper runt lite iaf om man jfr med tectyl. Mvh |
|
|
Vad är det för bil? renoverad? Alla bilar har någon typ av rostskydd från fabrik, är det bort taget? Är underedet renslipat från rost skydd? På "gammel" Porschen hade jag ingen rostskyddmassa undertill, endast vaxbehandlad i balkar/hålrum...och den klarade sommrarna galant. /Pelle |
|
|
Tack för tipsen! Pelle: Det är en rätt ny bil. 97:a med 3300mil. Mvh Tobias |
|
Gemini__ |
Härligt! Köpte du M3:an till slut? Antar att det är den det handlar om i denna tråd =) Ha´re gött! Mvh: Thomas |
|
Varför inte oljespruta där det behövs Tobias? Min: Länk /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
|
Gemini__: Det e inte klart än. Men snart så =) Erik G: Ja, varför inte =) Ska skrubba rent överallt så det blir som nytt, å sen olja in det som behövs :) Mvh Tobias |
|
|
Använd nåt tunnflytande rostskyddsvax för hålrummen och så, istället för olja, om du inte med olja menar nåt i stil med Tectyl. Motorolja ska vara i motorn :) Olja kan nämligen skada det ursprungliga rostskyddet. Enda nackdelen jag kan komma på med en ordentlig efterbehandling är marginellt ökad vikt. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Automatlådeolja är bra att spruta med, den är inte like "stark" som motorolja. Min: Länk /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
| Även autmatlådeolja löser upp underedsmassa, det märkte jag själv när jag hade en bil med läckande automatlåda en gång i tiden :-) | |
|
Tobias bil verkar ju inte ha nån underredsmassa. Finns det så bör man ju inte spruta på den. Va lite oklar... Min: Länk /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
|
Ok, men om han sprutar på olja så riskerar han ändå att lösa upp rostskyddet i hålrum och spalter om oljan kryper in där. Dessutom så ville han ju inte ha något "kladd" under. En annan fördel med underedsmassa är att den även verkar ljudisolerande. |
|
|
Fuktiga sommrar är nog värre ur rostsynpunkt än riktiga vintrar (dvs ej västkust/skåne-vintrar). Bilar rostar tydligen bäst vid 12 grader och fuktig väderlek. Ganska vanligt en svensk sommar. Hälsn, / FS |
|
|
Jo, men saltet accelererar rostandet markant (utan salt skulle vi nog nästan vara utan rostskador på våra bilar!).....och det brukar inte spridas på sommaren... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har pratat med flera billackerare under årens lopp- har aldrig hört annat än att en rejäl rostskydsbehandling är att rekommendera- även på sommarbilar! Skulle inte tveka att lämna bilen hos en seriös firma och få en riktig behandling. Visst, det kostar, men.. En av billackarna sa att han aldrig skulle tveka utan också behandla en helt ny bil. Du tycker kanske det är trist med en svart tectylad bil undertill- jag tycker att de skall se ut så. Lycka till med nya bilen.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.