AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
706

540-93 går inte på alla cylindrar vid kallstart

Tjenare!
Nu är det såhär att min 540-93 inte går på alla cylindrar när jag kallstartar den på morgonen, skulle gissa på att det är 1-2st som inte går som dom ska. Men såfort jag petar till på gasen så den varvar upp till ~2000rpm så går den jämnt och fint igen. Har haft loss alla kablar jag hittat på motorn och gjort rent utan att det blivit någon skillnad(plockade även loss alla tändspolarna). Har även reagerat på att det hörs ett "sjungande" ljud från motorn på tomgång när den är varm (har lyssnat en del under huven och det verkar inte komma från framändan, som det borde om det är någon pump eller dyl. som låter).
Någon som har nån ide om vad det kan vara?

Har sökt och läst om insugsmembranen som brukar strula på åttorna, men det verkar inte riktigt stämma in på min bil eftersom den går hur fint som helst bara man petat till på gasen en gång.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
har du gjort service på den? eller byt stift? om i så fall så kanske det är nåt fel på stiften. Vilak stift har du? rekomenderar Ngk stift i så fall. Jag gissar på stiften. Men kan ha fel.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Kolla så att inte tändstiften simmar i olja=ventilkåpspackning läcker!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tror inte på tändningen jag. Jag tror på bränslesystemet. Kolla så att motorn får tillräckligt med bränsle och kör en "REDLINE" spridarrengöring tillsammans med 30L bensin. Byt också bränslefiltret om det inte är gjort nyligen.
Har inte bytt stiften, men det har jag tänkt göra snart.. Ventilkåpspackningen på vänstra sidan är bytt för nån månad sedan, och den högra verkar felfri. Bränslefiltret har jag inte bytt så det skulle jag ju också kunna testa. Är det det som sitter framför tanken på höger sida (cylindriskt formad burk)?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
ja det är den! Har för mig att den kostar runt 150kr

MvH Bmw 4-ever
du
37
ducky_d
540iA -93.
Kolla att vacumslangen som går mellan bakdelen på insuget & bränsletrycksregulatorn är hel (min var av)...
Kolla även att den lilla proppen (blockeringen)som sitter på andra uttaget sitter kvar (högra sidan bakkant insuget)...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.