AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.710

Ännu en AC fråga, tröttsamt va?

Sida 1 av 2
ormen
Min "lilla" AC kyler bra, inga problem där, MEN kompressorn börjar väsnas "lagom", speciellt nu på sommaren...

Fråga 1. Hur mycket får den väsnas? (liknar lagerljud)

Fråga 2. oljan i kompressorn, ligger det separat eller tillsammans med köldmediet?

En sak till: kompressorn slår till mycket oftare nu i värmen, kan gasvolymen minskat i vinter?

Kom gärna med åsikter...

Våga vägra bilverkstaden!!! G.D.S!!!
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
jag har missljud från kompressorn men min AC kylfläkt fungerar inte och den skall jag byta så snart så möjligt.
Enligt mekfirma så beror det på fläkten.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hej!

Oljan ligger tillsammans med köldmediumet i systemet, där det transporteras runt!

Vad som kan väsnas kan vara ventilerna som håller på att gå sönder, väsnas den mindre eller inte alls om du höjer varven på motorn? Då kan det vara för lite olja i systemet! Kan ju även vara ett lager som håller på att gå, misstänker att det bör sitta ett sådant även på kompressorn!

Om den slår till ofta och går endast små stunder så brukar det vara lite för lite köldmedium i systemet! Gasen brukar läcka ut vid axeltappen på kompressorn, speciellt om bilen stått länge stilla eller acn: inte används, de läcker inte så mycket när den får gå ibland! Så ett tips är att köra den ibland även under vintern!

Hur kan man konstatera att det är kylfläkten på kondensorn som är felet om kompressorn låter illa? Kanske fläkten låter illa och måste bytas, men det har ju inget med kompressorn att göra, visst blir trycket högre, men inte tror jag kompressorn börjar väsnas för det, om inte köldmediet inte förångas på sugsidan och sugs in i vätskeform i kompressorn, då uppstår "knackljud" från ventilerna!

//Mvh Simon
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
du verkar ju kunna det där med AC ganska bra så jag utvecklar det lite.

AC:en har använts bra tidigare då det var under 15+ ute. Då fick man kyld luft och inga konstigheter från Kompen. när den senaste veckan som det har varit över 20+ så har kompen börjat låta som en fladdrande fågel.

min fläkt fungerar inte alls så det är inte,ljud från den iallfall.

Ensak till, det kan ha hänt något med kompen. Vad skall man då göra med den, vilka alternativ finns det ifall den har fungerat helt felfri och börjat låta nu.

Kan det vara för lite gas så att den låter. eller?

En centarl fråga. Vilka sorters fall kan inträffa?
mr
28
mring
BMW 528 TOURING -98
Iom att kondensorfläkten inte går och att du inte får kall luft låter det som köldmediebrist i systemet.
Bristen kan göra att du får onormala djud i systemet.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det kan finnas flera olika orsaker till att man inte får kall luft, så det är lite svårt att hjälpa här på forumet, men hur låter ljudet? knackar det, eller som "viner" det i systemet, svårt att förklara ljudet, men låter det som det pyser i systemet? brukar höras även in i kupén på vissa bilar! Är det pysljud så är det säkert för lite köldmedium i systemet (ljudet kan vara svårt att höra, det bör höras innifrån kupén), knackljud brukar vara ventilerna som håller på att gå, för lite olja, eller att köldmediumet sugs in i vätskeform i kompressorn, det senare kan ta sönder ventilerna!

Eftersom din kondensorfläkt inte funkar alls, så kan det vara så att du inte har tillräcklig kondensering, även om inte högtrycksvakten bryter så sänks systemets kyleffekt! Men det kan vara så att vakten bryter för att trycket helt enkelt är för högt i kondensorn, då inte fläkten fungerar. Låter nästan som om det är så det ligger till då den fungerade vid 15grader, men inte vid 20! Funkar det när du kör i t.ex 110 på landsväg?

Oj, läste nu att du skrev att det lät som en fladdrande fågel, det ljudet är jag inte bekant vid.. skulle vilja höra det själv :) har du kollat remmen, när du säger att det "fladdrar"? eller att det inte är obalans osv?

Om ljudet nu kommer från att kompressorn håller på att gå sönder, så blir det nog tyvärr till att byta den, vilket är ganska dyrt, nu är jag inte säker om man reparerar endast ventiler på en bil ac-kompressor om det nu skulle vara felet.

Har du nå fler konstigheter du märkt av, så att man kan konstatera vad som är fel?!

//Mvh Simon
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
idag är det ca 10+ hos mig.

Kör igång AC inga konstigheter alls förutom att fläkten inte går igång. Det kommer faktiskt kallt, riktigt kall luft trots att några har påstått att det måste vara över 13+.

Kompen snår till några sek efter att man har tryckt på snöflingan.

Sedan går den som vanligt, den lgger inte av, Vanligt på e39 enligt endel. Det blir genast ikall rör in mot kupen. Den andra blir varm men inte lika varm som det var 20+ ute.

Alltså jag har konstaterat att är det varm ut 20+ så börjar kompen att låta, inte när det är 15+ och neråt-
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej! Kan vara så att, eller snarare det verkar som om det kommer flashgas (okondenserad gas) fram till sugsidan, blir kanske så att vätske droppar inte förångas och sugs igenom kompressorn, då är det ventilerna som låter! Detta är inte bra för ventilerna, men det är ju inte säkert att det är det som är felet heller.. skulle vara lättare att konstatera med bilen närvarande.

Men det du ska göra är att få fläkten fixad, slutar kompressorn låta då när det är varmare ute så har du fixat felet!

Och eftersom ena röret är kallt och det andra varmt så fungerar ac:n, alltså kompressorn gör sitt jobb som den ska.

//Mvh Simon
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Ja självklart är det alltid om man är vid bilen specielt om man är kunnig som du verkar vara på ac.

Du bor ju nästan i nordpolen så hade du varit nära hade jag nog kommit och visat dig.
ormen
ok, jag får be nån AC gubbe lyssna, jag har alltid AC:på, även vinter (brukar köra in i P-hus när det är under +10 ute, o köra det en stund)

Fläkten till AC:n funkar utmärkt, hade den isär o sköljde ur med 556 mm. så inga problem där...

Kompressorn morrar, gormar eller hur jag nu ska säga det...inte knackar eller nåt.... I kupén pyser det till med jämna mellanrum, precis när kompr. drar till.

Ska det inte vara så på vissa att det slår till o från? alltså att det inte går hela tiden som vissa ex E36?

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo du har rätt, har nyss fått veta att t.ex e39:ans kompressor inte slår ifrån, den går hela tiden, det hade jag ingen aning om tidigare, men på e34 så ska den nog slå ifrån helt!

Jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig, som sagt så är det mycket lättare med bilen framför näsan!

LO528: Hoppas du får bilen fixad! Nord Polen, hörru, vi hade faktiskt hela 22-23grader i skuggan förra veckan ;)

//Mvh Simon
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
det var bara ett skämt, hoppas att du inte tog illa upp.

Klart att norrland är fin, du vet ju den där reklamen "jag vet inte varför jag gillar norrland". Men problemet är att man är långt ifrån allt. nästan :).
ormen
tusen tack! jag ska be nån expert kolla/lyssna, jag är inte så hemma på det där med AC.... inte än i.a.f.

M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Min kompressor morrar också, fungerar som den skall, men morrar. Känner man på det svala röret ut ifrån kompressorn, så "känner" man att det "skorrar"/"morrar" i kompressorn. Dessutom märkte jag att fläkten vid kondesorn inte startar längre, någon som känner till hur den styrs (E34 525iT -95, stora kliman), givare? eller skall den starta när man trycker in "snöflingan"?
Märkte i helgen när bilen stått i solen en längre tid, startade den och visst kom det svalare luft, men inte alls så svalt som förra sommaren. Kunde inte höra att någon fläkt vid kondesorn startade och kompressorn gick i stort sett hela tiden (slog ifån någon gång), det ena röret var skåll hett och det andra svalt men inte speciellt kallt, trodde (innan jag läste detta inlägg) att det var för lite gas i systemet och har betällt tid hos en AC firma för påfyllning nu på torsdag, men nu blir jag lite osäker, kanske mitt problem orsakas av att fläkten inte startar? Inspektionsglaset visar att det liksom "puffar" köldmedia, lite dimma, klart, lite dimma, klart osv...
Fläkten måste givetvis fixas, men vad tror ni, har jag för lite gas?
Visa användare
279
norda
540iA -93
tjena. jag har en e34 med stora datorn. och jag har också lite problem med min ac, det verkar som om den inte går alls.man ska ju trycka på "snöflingan" men när man gör det så blir det inte kallt alls..verkar som om nåt skulle vara trasigt eller nåt
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
LO528: Givetvis tog jag inte illa upp! hehe

M-Auto: Jag är inte helt säker, men jag tror fläkten ska gå hela tiden, den ökar farten när trycket stiger i systemet! Det kan finnas flera orsaker till varför det puffar i synglaset, vanligast är att man har för lite köldmedium, det kan även vara luft t.ex, men då skulle trycket vara ganska högt i systemet! Men jag skulle satsa på att fixa fläkten först, men troligvis har du även för lite köldmedium då röret bara är svalt, det ska vara kallt, men inte så det blir is, ca 4+ grader är idealiskt temperatur på kylelementet, då bör kalla röret vid kompressorn vara någon grad varmare.

Norda: Ditt köldmedium har nog läckt ut under vintern!

//Mvh Simon
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Jag har sökt och sökt på detta forum, och det ända jag har hittat gällande "kondesor fläkten" är att även den påverkas av trycket, dvs att den kanske inte startar om jag har för lite tryck?
Vissa har skrivit att den startar direkt när man trycker in * , vad kan stämma ?
Jag tror nog att det är vettigt för mej att åka till AC-firman iallafall och be dem kolla trycket i vilket fall som helst, så får jag utgå ifrån det...
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
...förresten, hur kommer jag åt fläkten, måste jag riva hela fronten?
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Hittade ett inlägg som påstod:
"Fläkten styrs av både AC och tempen i vanliga kylaren"
Nu snurrar det i mitt huvud (mer än fläkten iallafall), men det är nog min fläkt som sagt upp sej iallafall, får kolla den ikväll...
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo det där har jag också läst, jag förstår inte riktigt varför den ska känna av tempen i vanliga kylaren?! Måste ju vara att de står framför varann, och när vanliga kylaren går varm, så blir ju också kondensorn varmare, eller det kan det ju heller inte vara? för kondensorfläkten startar ju, eller höjer farten vid ett visst tryck!

Jag tror att din fläkt ska snurra hela tiden, jag har inte Ac på min e34, så jag kan inte kolla upp det.
Du ska nog inte behöva riva hela fronten, skulle gissa på att det sitter nå clips och sen tar du den rakt upp?! Nån som har gjort det måste tyvärr svara på den frågan.

//Mvh Simon
Fläkten sitter med tre bultar i gummibussningar och måste dras loss framåt. Jag fick lossa fronten, men det är ju inte speciellt mycket jobb på en E34a.

Mvh
Rasmus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.