|
|
|
|---|---|
|
Har man ngn chans att överklaga följande? Fick p-bot inatt då jag stod inne i ett bostadsområde som det råder körförbud i. Dvs när man kör in vid en bom (som alltid är öppen) så står skylten körförbud för bil/mc. Dock inga skyltar om att det råder P-förbud:-) Ni vet så där att pizzabud kan köra in och även andra med tex släp när man vill flytta eller så. Kan verkligen en p-lisa ge bot för det? Jag har ju varit olaglig eftersom jag kört in, men är inte det en polisiär sak? Kan man på ngt vis vända det är till ens fördel? Dvs vända på olagligheten i körförbudet kontra p-bot? *BAWORAK* | |
|
Om du kollar i närheten, så är det oftast parkeringsförbud/zon. Dvs ett större område där det råder P-förbud. |
|
|
Troligen har du stått på tomtmark el likn. ( och typ tre lingons väktare lappat dig ( tack vare nån duktig granne...)) Anser du att du har skäl som rättfärdigar din parkering kan du ju prova att överklaga , var du bara lat och parkerade så närma du kunde, ja då är det bara upp med lädret vad stod det på lappen då?? det kanske kan finnas nåt där.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ja det handlar om överträdelse av FÖRBUD ATT PARKERA. ZON. Men hur ligger det till med zoner egentligen? Tar de inte slut när nästa väg börjar så att säga? Dvs när man kör in i området kör man in i det efter en vändzon där stoppförbud gäller. Innan vänzonen är det besöksparkering, där iofs ändå p-förbud råder (jätteskumt). Att det råder p-förbud där man ine får köra egentligen är ju klart, men kan en p-lisa ge bot för det? Har de rätt till det eller får de bara lappa på parkeringarna där själva p-förbudet råder? Skäl?:-) Kom hem mitt i natten efter en resa o hade mycket packning,,,så nog var det slöhet;-) *BAWORAK* |
|
|
KL 06,15 i morse också:-) Faan va morgonpigga de måste vara, och på en söndag också!!! Fan de måste verkligen sakna ett liv... *BAWORAK* |
|
| Zon förbudet gäller tills skyltning om att förbutet upphör kommer, tyvärr =/ | |
|
Två gånger samma bot, tar du inte lärdom......;-))) I detta fall är det säkert något bevakningsbolag som övertagit "skötseln av felparkerande boende", då kan jag säga att det blir svårt att få rätt. Däremot är det polismyndigheten som är instanns för överklagande, brukar framgå av boten. Ar det det sistnämnda kan du kanske ha chans att få rätt, förklara din situation, har du "tur" kanske de köper dina argument och ger dig rättesle.... om de anser att boten är felaktigt utfärdad. Vänligen Tommy NoFear |
|
|
*skratt* nejdå, inte två stycken...blev bara förvånad över deras arbetstider:-) Står att det är till carpark man ska skriva. Inte farbror blå. 8dar har man på sig att betala. Så det är väl bara att betala innan man börjar skriva eller? Annars blir det väl skit med kronofogde mm eller hur? Jag tackr för tipsen. *BAWORAK* |
|
|
Betala och överklaga det är arbetsordningen ( tar "bara" 6-8 månader innan man KANSKE får slantarna tillbaka) Carpark är inte särskilt blöthjärtade för överklaganden ( ryska maffian är nog medgörligare att ha att göra med....) läs själv vad dom skriver på sin hemsida: "Övervakning - en viktig del av vårt arbete Carpark AB arbetar med parkeringsövervakning - där vi för våra uppdragsgivares räkning övervakar att parkeringsbestämmelserna efterlevs och vid behov utfärdar och hanterar kontrollavgifter. Carpark AB ser till att parkering på tomtmark i anslutning till exempelvis sjukhus, köpcentra, arbetsplatser och bostadsområden fungerar på ett bra sätt. Det handlar t ex om att tillgodose kraven på framkomlighet och en säker trafikmiljö. Det kan också handla om att skapa konkurrenskraft genom ökad tillgänglighet vid t ex köpcentra och idrottsarenor. Våra parkeringsvakter är välutbildade och erfarna och vår ambition är att ge god service och att alltid uppträda så korrekt som möjligt i vårt övervakningsarbete. Våra kunder består främst av företag och organisationer som vill erbjuda sina kunder och anställda en praktisk parkeringslösning." Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Då jag fick en felaktigt skriven p-bot här i Östersund stod det klart och tydligt att jag skulle kontakta lokala Polisen om jag hade invändningar. Jag gjorde så och de tog hand om boten. Någon vecka senare kom en information från Polisen i ärendet där man hade konstaterat att där inte fanns taxi-zon där jag hade parkerat. Så de skrev av det. | |
|
Codriver: just det, det offentliga funkar ganska bra och smidigt ( och rättvist om man inte gjort fel) dom som bara skall tjäna pengar drar ut på det in absurdum så man inte skall "orka" klaga fast man inte gjort fel Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
SvanteE, när det gäller "P-böter" utfärdade av privata parkeringsbolag, ska du absolut INTE betala innan du börjar bråka. Har du väl betalat är det i praktiken omöjligt att få rätt. Det är ingen fara för trassel med Kronofogden eller så, så länge en eventuell tvist pågår. P-bolaget får helt enkelt inte driva in pengarna så länge fallet inte avgjorts i tingsrätten! Chansen att få rätt är tyvärr ganska liten om du verkligen parkerat fel. Dessutom åker den som förlorar på att betala motpartens kostnader. Detta gäller även P-bolagen, så dom avskriver oftast de fall där dom riskerar att förlora. Tänk på att dom är proffs, dom lever på detta..... väljer bolaget att driva fallet till tingsrätten, är det bättre att betala i det läget. Vad du kan göra är att granska skyltningen på platsen, och gärna dokumentera med bilder. Reglerna för skyltning av 'privata' p-förbud är rätt stränga, och är inte t ex zon-skyltningen helt OK så gäller inte p-förbudet (det är bl a rätt vanligt att skylt för 'zonslut' saknas). Kolla också att alla uppgifter på själva p-botslappen är helt korrekta, är det någon som inte stämmer har du stor chans att få 'rätt'. Lite mer tips hittar du här: Länk /// Gunnar E. |
|
|
Ja någon slutskylt finns inte. Var sig där det borde vara en eller där jag hoppas att zonen slutar. Tänkte liksom att det borde vara en ny väg eller utanför zonen i sig när man kör i själva bostadsområdet (Studentlägenhetsområde) och lämnar parkeringsplatserna och rondellen med stoppförbud i. *BAWORAK* |
|
|
Ville bara flika in att jag idag lyckades häva en p-bot (eller kontrollavgift) hos carpark. Dock ska tilläggas att jag hade rätten på min sida. Dels har jag inte blivit informerad av mitt hyresbolag att kontrollmärke krävs (fri parkering för övrigt). För det andra så finns på parkeringen inte en endaste skylt som redogör för reglerna, och det ska det alltid finnas enligt trafikförordningen. Det tog ett par dagar och ett antal telefonsamtal innan det blev nedlagt men trägen vinner.. |
|
|
Jag ska nog även tala om att mitt hyresbolag tog på sig skulden, carpark kräver ett skriftligt överklagande för att ens befatta sig med ärendet.. kolla därför (om ni tror att ni felaktigt fått "böter") upp med eventuella hyresbolag eller liknande som kanske har huvudansvaret för parkeringsplatsen ifråga och påpeka till dom vad som är galet, då kanske man lättare kan bli av med böterna. Ofta så "lämnar" olika bolag och juridiska personer över ansvaret till carpark, dock så har dom själva fortfarande ansvaret för skyltning och underhåll på platsen (så var det i mitt fall iaf.). På gator och i parkeringshus är det nog svårare att få rätt eftersom där brukar carpark själva ha huvudansvaret för parkeringen. |
|
|
Skilj på p-böter utfärdade av staten/kommunen (här gäller Lag om felparkeringsavgift) och p-böter utfärdade av markägaren/ombud för markägaren (Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering). De förstnämnda får drivas in hos KFM direkt (såsom skatter) och måste betalas och sen får man klaga. Du har ingen skyldighet att "överklaga" någonstans hos dom men man skall givetvis meddela dom varför man inte betalar. Vill Carpark ha betalt för p-boten får de dock driva in skulden precis som alla andra får göra genom att väcka talan. Många P-bolag har dock den inställningen att driva in all böter trots att det kan kosta mera bara får att se till att inte folk struntar i att betala. Men går du till tingsrätt med saken så kan kostnaden öka med ungefär 1500 -2000 kr + ditt besvär med skivelser och inställse hos domstolen. Så visst kan man tycka att det är bättre att betala och sen lägga ner den tiden på att tjäna in pengarna istället. Så tänker många p-bolag och försöker driva p-böter som även dom kan anse är fel eller ytterst tveksamma. Tog hyresbolaget på sig skulden, på vilket sätt? Har du hyresbolagets tillstånd att stå där så har inte p-bolaget rätt till boten. |
|
|
P-böter är ett allmänt vedertaget uttryck. Eftersom böter för felparkering inte har funnits sedan det avkriminaliserades (för länge sedan) så brydde jag mig inte om att redogöra för innebörden av uttrycket. Men för att ändå undanröja alla frågetecken så förtydligade jag mig genom att skriva "kontrollavgift" inom parentes. Det finns ju inga människor som i dagligt tal går runt och säger "jag fick en kontrollavgift för olovlig parkering". I övrigt så är jag fullt medveten om terminologin. Eftersom bötesbrottet är avkriminaliserat så finns ingen anledning att gå till tingsrätten med sitt beslut. En avgift överklagar man (som jag ovan skrev) till exempelvis carpark om det är dom som har huvudansvaret för parkeringen. Om det är polismyndigheten som å kommunens vägnar har satt ut avgiften så överklagar man till polismyndigheten som på egen hand utreder om bestridandet haft saklig grund, kostnadsfritt. Det kostar alltså inte en spänn. Kolla in §9 i samma lag som du själv angav. Och just därför kan man även "överklaga" till den person som har huvudansvaret för parkingen i fråga, t.ex. ett hyresbolag - som i mitt fall. Hyresbolaget tog på sig skulden och hävde felparkeringsavgiften hos carpark (som i sin tur jobbade åt hyresbolaget) eftersom hyresbolaget inte hade informerat mig om kravet på kontrollmärke. Dessutom så fanns inte den skyltning som enligt lag krävs för att redogöra vad som gäller i fråga om kontrollmärken och avgifter, därför hade jag även kunnat överklaga till carpark om hyresbolaget satt sig på tvären. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.