AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.475

Castrol TWS 10/60 - bara för M-motorer?

Hejsan!

Har sett att många här kör med Castrol TWS 10/60. Den verkar ha goda egenskaper t.ex. att den minskar vanosrassel etc. Nu till frågan. BMW rekommenderar ju denna olja till M3 E46 och M5 E39. Kan det då vara "skadligt" att köra med denna olja i t.ex. en 325 eller t.ex. en 328:a sexa? Finns det några nackdelar med denna olja? Är SLX oljan kanske att föredra i icke M-motorer? Vore ju najs att bli av med vanosrassel =)

Tack på förhand!

Mvh Tobias
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
TWS går att använda i andra motorer med!

Nackdelar:
* Priset
* Relativt högt kallviskositetsvärde, vilket gör att oljan är mindre lämplig som vinterolja än t ex SLX.
* Högre inre friktion i oljan då den är tjockare, vilket leder till lite lägre effekt och lite högre bensinförbrukning.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B:

Om man använder TWS oljan så blir det lägre effekt(enligt ovan) gäller det även M motorer?

högre bensinförbrukning känns som det kan kvittta men lägre effeket.....

Tack
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Starre, Ja!

Det beror helt enkelt på att oljan i sig skapar mer egenfriktion och mer motstånd i motorn. Även oljetemperaturen stiger generellt med "tjockare" olja.

Det är ingen stor effektskillnad, men säg 1-3 % kanske.

Att slå i en mer lättflytande olja i en motor som skall ha TWS, är en chansning som kan bli dyr.
Även om effekten kanske ökar något, kan motorn haverera eller slitas mer än normalt med fel olja...

Mvh

Johan B:

Hmmm 3% på 343hk/h ca:10hk som man tappar bara för att oljan inte är anpassad ska jag tolka det som de?

Och i så fall varför finns det ingen anpassad olja som inte minskar antalet hästkrafter?

Starre;

Man får ju hoppas att BMW använt denna olja vid effekt- och prestandamätning och just därför har 343hk och inte 353!

/Manray/
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljan är i högsta grad anpassad för motorn (eller tvärtom), men då motorn konstruktion och driftsbetingelser kräver så hög varmviskositet är det den nackdel som man inte kan komma ifrån...det handlar om fysiska lagar.

Det är inte bara effektuttag som man måste ta hänsyn till vid val av olja! Med en tunnare olja minskar oljefilmens tjocklek och därmed även dess styrka...

Det går inte att både äta kakan och ha den kvar!

Nu är det inte så många motorer som behöver en så tjock olja som TWS, och då kan nackdelarna överväga fördelarna om man väljer den oljan.

Mvh

Tackar för uppgifterna Johan! =) Ska bli intressant att prova. Någon som vet vart man kan köpa TWS oljan billigt i Stockholm?

Mvh Tobias
Be
89
Beamerman
Z3M Coupe-99 Svart
Vet ej, men undrar det samma om Göteborg? Var köper man TWS till bästa pris?

A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Om ni åker på semester till Finland , köp TWS oljan där !
Jag betalade 55Eur för 4 liter ( ca 125 sek/liter)

Hälsningar
Ando

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
130 spänn litern har jag köpt den för förra året och den ska inte kosta mera för då är det ocker och ren vinst för de som tar mera betalt.(Örebro) åker till Götet på Torsdag nästa vecka hur många fat vill du ha:))

///MVH Hasso
Länk
m3
23
m3dk
Alpina B11 '87
Prøv ebay.de ca. 7 € pr. liter..

Länk

Jeg har spurgt om 20 X 1 liter inkl fragt til danmark og det kostede 135 € under 7 € pr. liter.. Ca 60 sv. kr !! Det kan ikke koste meget mere til Sverige...

Han kan træffes på mail. ALL3L@aol.com
Tackar! E-bay va billigt =) frakten lär iofs kosta en del

Mvh Tobias
m3
23
m3dk
Alpina B11 '87
De 20 X 1 liter er inkl. fragt til Danmark.. Prøv at spøge på email adressen - han skriver på engelsk!
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jag har fått tag i billig TWS 10-60 som jag kommer att använda i min 735a.

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Nu har jag hällt i TWS 10-60 i 735an, och visst, motorn blev tystare och går jämnare i mitt tycke. Att den går jämnare kanske beror på att olja rinner igen oljefiltret nu, det gammla såg inte så bra ut.
Får väl se om den drar mer bensin. Effekten tycker jag va den samma.

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.