AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.062

vindrutetorkarna går inte att stänga av....

Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
Tjo hopp, då hade man bytt torkarmotor! funkade hur bra som helst ända tills jag kom in på besiktningen....
Besiktningsmannen slog på torkarna funkade skitbra MEN efter de så går de inte att stänga av...TIPS o IDEER någon?
po
88
ponken78
M535 i -87
Det är till 99% relät som är felaktigt!!

Eller tjall på autoparkeringen inne i motorn så att den inte slår ifrån i stoppläget.
Den stoppar när du vrider av nyckeln eller?

FP
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Har torkarna överhuvudtaget gått att stänga av sedan du bytte motor? är du 100 på att det är samma motor, det vill säga samma detaljnummer?

Autoparkeringen sitter ju normalt i växeln och består enkelt förklarat av två strömbanor med vardera en strömavtagare. Den ena banan går runt hela kugghjulet, medan den anda saknar en liten bit. När torkarna är på får motorn ström från den hela strömbanan, vilket innebär att den alltid får ström. När man stänger av dem får den ström från den strömbanan som saknar en liten bit, vilket medför att den får ström tills dess att torkarna går ner i viloläge, därför att där saknas en bit av strömbanan. Om den strömavtagaren som ska ligga mot den strömbanan som saknar en bit är krökt, så att den även är i kontakt med den hela strömbanan så stannar torkarna aldrig. Problemet kan också uppstå om fel pol på reläet strömsätts när man slår på torkarna, i praktiken innebär detta att om reläet spänningsmatar sig själv efter att du slagit på torkarna så kan du inte stänga av dem på vanligt sätt.
jag hade kortis i spolarpumpen på min E34, och då gick det att slå på torkarna men inte att slå av dem. koppla bort pumpen, vilket är jätteenkelt, och testa om det funkar då.

Mvh Johan
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
Har fixat felet nu! SKUMT....tog å kastbytte rälä med en kompis som har en 325:a. Hans rälä fungerade i min bil o mitt rälä fungerade i hans bil!!! knepigt.... bytte tillbaka men mitt rälä vägrar funka i min bil men i hans går de tydligen bra MVH Laban ( som har långtids bytlånat torkar rälä)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.