AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.124

Turbo som laddar tidigt ?

Shogo
Har funderingar på ett litet turboprojekt, har läst många av trådarna som behandlar ju turbokonvertering av M20 motorn. Men verkar som alla e ute efter hög toppeffekt och inte så mycket körbarhet.

Frågan är.. kan man bygga en M20 2.0 som är körbar ? Målet är väl effekt runt 200hk fast med körbarhet, dvs lite "saab 2.3T" känsla, bra tryck redan från runt 1800 varv.

Nu säger säkert nån att jag skall byta bil istället, och det e möjligt att det vore vettigare, men vart är underhållningsvärdet :) (tror inte jag hittar nån bil som e lika fint skick i övrigt heller).

Sen en liten relaterad fråga, fanns det bmw E34:or som saknade katalystor av första årsmodellen ? Det vore ju helt klart intressant att "hälla" i en Saab 2.0T motor i en sådan och sedan dessutom kunna besiktiga den. typ som Sierran med saab 2.3T motor.(som nog många känner till)

Ja.. det va lite idéer och frågor..hoppas nån kan svara på några av dom.

Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Om du använder dig av ett Mitsubishi turboagg, typ TD04-14T, 15T eller 16T, så skulle jag tro att du får laddtryck tidigt. Och 200 HK med ett sådant agg är nog inga problem. Jag håller själv på med ett BiTurbo-projekt, där jag kommer att använda 2 st TD04-16T agg. Detta just för att jag villa ha laddtryck ganska tidigt, så att man får fin körbarhet.

Länk

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
db
78
dbfreak
530i -88
Skaffa en större BMW sexa eller 8, men vad du gör besudla inte bmwn med saab motor! *orolig*
Davve cab
Jag har en 325 som jag har turbo konverterat och jag kör med en ganska liten turbo t18 tror jag den heter och jag laddar bara 0,4 och det trycket har jag från 1600varv och upp till varvstoppet... Jag gissar på ca 220hk har provat mot kompisens fiat coupe 20v turbo och vi åkte så jämt det bara går ;)
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Varför köpa annan motor när strässfläkt gör den SÅ mycket roligare???

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
Davve cab
Åker man cab hör man strässfläkten bättre ;) Man kan nästan tro att det är den som förstör frisyren
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
jag har haft en 16t förut på min 325a-87 gick fint vridet kommer runt 16-1700 sen sköljer de på men de e en klar begränsning hur mycke effekt de går att plocka ut med dom aggen,går slut om man börjar leka med laddtryck på rätt sida om 1 bar.
Ri
8
Ricki9X
525i -89
Ja kör en 323:a (M20) med T & IC från en saab 900t -86, vet ej va den heter.

Den kommer på 1700 varv, men ja laddar 1,4 bar,
HK = ??? men ja har kört ifrån M3:or mm mm

Mvh/Ricki

www.e-racers.se
www.201m.net
sc
637
schumi
e30 318is -90
Ricki9X.. kan du inte berätta lite mer om din bil. låter jävligt intressant. en sån gammal turbo och ic kan ju inte kosta mycket.
Shogo
Grejjen med en saabmotor var väl att dels tål dom en herrejössemycket effekt + dom e billiga, ligger ju drösvis med 2.3T motorer på skroten.

Samt att man skulle kunna bygga en bil som är gatlegal (om bmw´n saknade katalysator) och har det bästa från 2 världar, saab´s utmärkta motorer och BMW´s vägkänsla.

to
144
topbone
320d -03
M5 -89
E34 535 585hk
E30 318is -banbil
E30 345i 617hk
Sen att BMWs motorer håller grymt bra för massor med effekt utan att byta nått invändigt (vilket inte saab gör..) gör väll dom inte sämre...kolla efter en M20B25 istället...
gangsta_toth
Om jag inte minns fel, så kvittar det om bilen i sig är godkänd utan katalysator. Om man ska byta till en annan motor, tex med turbo, och den motorn är certifierad med katalysator då MÅSTE katalysatorn följa med motorn, annars så stämmer inte avgas-certifikatet.

Obs, detta gäller inte om bilen är äldre än 74 års modell (Eller nått sånt. Början av 70-talet var det.)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.