|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Stämmer bra att man spänner på viset du beskriver. Med 440cc som subarujohan har är väldigt stort utan mappning. ///Misano>> Vilken vakumslang tänker du på nu? Bilen går ju lite fett över hela registret dessutom. Svartrycker. Tänkte om man tar BTR från 320 som är på 2,5bar? |
|
|
Konstig bil. Bara för att testa spännde jag fjädern nån stans runt 20 kugg eller liknande och har hyffsad tomgång. Och endå verkar bilen gå lite lite för fett.. Något måste vara skumt. Ska prova med BTR från 320 strax och se. |
|
|
Men finns det något altenativ som gör att inte bilen går så fett??? /Johan |
|
|
jag tycker att det verkar som att dom flesta som bygger turbo får en massa problem med att dom går för fett när dom är kalla och tomgången strular och sånt(förutom bäckis och såna som är ultrabra på det här och kör haltech och såna grejer) om man tex ska turbokonvertera en e30 325 och istället väljer att sätta dit några extra spridare istället för att byta till större spridare. alltså man behåller orginalspridarna och sen sätter man dit några extra som går in vid kanske 0,2 bars laddtryck. slipper man då automatiskt alla problem med att den går fett när den är kall och att tomgången blir konstig och sånt. så länge man inte har något laddtryck och spridarna är orginalstorlek så funkar det ju precis som innan. eller? om man ska göra en snikkonvertering av en 325'a och har kanske 300hk som mål så borde väl några extra spridare styrda av ett smt6 kunna funka hur bra som helst. eller att man styr spridarna av tryckvakter. då borde man väl få en klart bra bränsleekonomi så länge man inte gasar också. sen undrar jag lite mer. om man nu väljer att köra med extraspridare och har orginal luftmängdmätare/luftmassemätare, blir det konstigt på något sätt? känner bilen/ecu'n att bränslet inte kommer att räcka till för den luftmängd som strömmar in och då går in på något nödprogram eller liknande (luftmängdmätare/luftmassemätare och ecu och sånt har ju inte en aning om att det sitter extraspridare på plats) |
|
|
_Jimmy_: Jag tänker på vacumslangen som går original från insuget till btr. Original btr är linjär, dvs 0,5 bar i insuget: 2,5 bar soppatryck, och tvärtom vid ladd. Sätt ett t-kors på slangen så du kan ha DV också. schumi: Kan inte hålla med riktigt, 340 cc @ 3 bar och 535 LMM lite spänd så är det bra tomgång, kan rycka till lite om man gasar för snabbt när det är kall, men det är allt. Bygger jag sen en motor med mer än 300 hk blir det ett riktigt sprut. |
|
| edit: Mina ger 340 cc @ 3,8 bar, så det blir något mindre då. Bosch bruna, är det de du också har _Jimmy_? | |
| Vad är DV? | |
|
Psssssccccccccchhhhtttt /Robban Länk |
|
|
Misano: hur blir bränsleekonomin ifall man kör "normalt" och har byggt som du skriver? sen skulle jag verkligen vilja ha svar på det här som jag skrev tidigare "sen undrar jag lite mer. om man nu väljer att köra med extraspridare och har orginal luftmängdmätare/luftmassemätare, blir det konstigt på något sätt? känner bilen/ecu'n att bränslet inte kommer att räcka till för den luftmängd som strömmar in och då går in på något nödprogram eller liknande (luftmängdmätare/luftmassemätare och ecu och sånt har ju inte en aning om att det sitter extraspridare på plats) " |
|
|
///Misano>> Jo, du och jag har likadana spridare och säkert köpt dom av samma person. Hur menar du med T-Kors på slangen? schumi>> Om allt står rätt till ska det funka med 340cc och 535LMM och då funkar det bättre än extra spridare och tryckvakter. Har ingen lust alls med att kladda med extra spridare och en massa tryckvakter. |
|
|
///Misano>> Kan man få tag på dig via ICQ eller MSN? |
|
|
schumi: Den tar runt litern om man kör försiktigt. Men det är inte helt ekonomiskt, men det får man inte räkna med. _Jimmy_: La till dig på ICQ... |
|
| Nu verkar det ha löst sig. Fixat en 2,5bar BTR nu... Nu är det nog bara nya stift som behövs. Får se i morgon hur det funkar. | |
|
Höll åxå på med massa extrasrut och labba med org sprutet.. Helt värdelöst!! Bli av med alla problem och köp eftermarknadssprut!!! Mvh Limmet Www.Limmet.se |
|
|
Har helt enkelt inte råd med riktigt sprut när jag går i skolan. Men nästa vinter blir det nåt kul. |
|
|
Ska du sälja bilen nu Jimmy? Det är väll din som ligger ute på börsen eller? --- Min E30: Länk Länk /Chrille |
|
| Vad rekommenderas som eftermarknadssprut? Ar det smt6 eller? | |
|
deejaywasp>> Ja, fattiga jag har inte råd att ha den kvar. Blir en 535 E34 nu nu och börja med en ny E30 till hösten. |
|
|
Ett riktigt sprut e värt varenda krona.. det lovar jag.. det kostar ju pengar å skuta massa grejor hela tiden bara för att man inte har ordning på grejorna.. Själv kör jag med haltech, men det finns ju billigare alternativ t.e.x megasqirt ska ju funka säger dom som vet.. Dessutom slipper man ju den vidriga luftmasse mätaren om man kör efter marknadssprut. Mvh Limmet Www.Limmet.se |
|
|
Var är det för några priser på detta då??? /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.