AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.795

325 Turbon är provkörd.

Sida 1 av 3
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Nu har jag nyss varit ute och provkört min bil...

Går hur fint som helst förutom att jag är utan tomgång, och när den väl dött så lär man ta ur säkringen till soppapumpen och köra på starten... Den surar alltså ner sig lite. Förstår inte riktigt varför? Den går rent och fint annars förutom tomgång? Nån som har nå ideér?

Kör med 535 LMM och 340cc spridare.. Har provat pillrat en hel del med fjädern utan resultat.

Ska försöka få bukt med problemet i morgon så fort jag får tid över. Är inte allt för poppis bland grannarna att stå ute och väsna nu.

Men som sagt, Ideér om vad som kan vara skumt med tomgången är välkomna!
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Kul att du provkört! Hur går den annars då, förutom tomgången?

Har du testat med att hålla emot fjädern i LMM när motorn är igång och ser om den får mindre? Har märkt att klaffen kan komma i "gungning" på tomgång så den står och pendlar mellan nästan noll på skalan och upp till hälften ungefär, vet inte vad detta beror på, men kanske för att man spänt för mycket? Ta av locket och se hur klaffen beter sig på tomgång.

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Min har en tendens att bli likadan, om man stått på tomgångsvarv en stund, å sen råkar släppa lite på gasen så den dör. Men jag har separat strömbrytare till min pump. Stänger av, startar, slår på pumpen när motorn gått igång. den går igång direkt när man har stängt av pumpen.

TwinTurbo=Twice the fun :D

Visa användare
309
subarujohan
327ik -90 tic
330d Touring -02
Jag har 530Lmm i min 325a o 440cc spridare
går skit bra har helt perfekt tomgång nu
men i början hade jag likadant problem men
det var jag som hade kopplat lite fel med vamunslangarna!
Men den kan vara lite sur att starta ibland.

/Johan
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
///Misano>> Ska kolla upp det, Isåfall vad ska jag göra för att få det riktigt? För bilen verkar knappast gå för fett annars. Men så fort man släpper på gasen och den går gå ner på tomgång så tvärdör den och blir sur.

Subarujohan>> Tänkte kolla vakumslangarna idag och se så allt står rätt till där.

Bilen går bra men jag har ingen koll på vad jag har för laddtryck men det är väldigt lite, kan tänka mig 0,2 - 0,3. Ska få i mätare idag hade jag tänkt mig.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Men om du har tagit bort tomgångsmotorn och släpper gasen helt, då stänger du ju tillika spjället helt, vilket medför att motorn inte får någon luft. Man kan ställa upp spjället litegrann så att det inte stänger helt när du släpper gasen. Dock så vet jag inte hur bra det är när man ska ut å gasa sen...

TwinTurbo=Twice the fun :D

_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
Har ju tomgångsmotorn kvar. Snart funderar jag på att ställa tomgången på spjället ändå.
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
Nu har jag varit ute och testat lite mer. Nu laddar jag 0,4 och den går riktigt bra tycker jag. Men fortfarande lite tråkigt att vara totalt utan tomgång och behöva slita ur säkringen till soppapumpen och hålla på och traggla hela tiden när den lagt av. Nån som har nå ideér? Eller är man helt dum om man ställer tomgången på spjället?
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
Nu har jag iaf konstaterat att tomgångmotorn inte fungerar nå vidare bra så där har vi väl anledning till att jag inte har nå tomgång.. Ibland har jag lite orolig i typ 10 sekunder fast oftast tvärdör den. Men då är det problemet inte så allvarligt iaf, om det bara är att byta dvs.

Men värre är det med att den går så fett?? Hur jag än spänner eller släpper på LMM så blir det ingen större skillnad? Hur fett går era? Min svartryker lite gran och under 1500rpm bubblar den lite men sen går den ju klockrent... Och verkar inte dra så mkt soppa heller så frågan är om det är normalt? Men ändå så surar den ju ner sig.
Visa användare
309
subarujohan
327ik -90 tic
330d Touring -02
Min går också så fett på längre varv men sen j-vla
men jag testade att sätta ditt orginal tändstift men
då orkar inte dom att tända över 4000varv
så det blir dom andra tändstiften som är ihop
knackade till 0,45

/Johan
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
Ska ställa tomgången på spjället i stället. Så får vi se hur det går. Hmmm jag har inga problem med stiften än vad det verkar som iaf?

Så jävla synd på tomgången bara och att den surar ner sig så fort jag trycker ner kopplingen. Annars hade jag haft hur kul som helst med den här bilen. Hoppas jag får ordning på den snart.

bmwracing
Har du provat att koppla ur kontakten vid spjället? för visst är det så att Ecu:n är programerad att feta på lite extra med helt stängt spjäll för en stabilare tomgång. Om det blir skillnad kan du kanske skippa den funktionen?
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
bmwracing, Jo jag har pratatade med Bäckis om det för nån timme sen så jag ska prova det i morgon om jag hinner innan jag drar till Sthlm.

_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
Nu har jag provat det också. Ingen skillnad.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Köp en ställbar bränsletryckregulator av mig,så lirar de nog sen!

_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
Ska prova gå ner till 2,5 bar i soppatryck och se hur den går.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Har du original btr så är det ca 2,4 bar bränsletryck på tomgång om vacumslangen är på plats. Tomgången borde vara helt normal när den är varm med dina grejor om tomgångsmotorn fungerar som den ska, med fjädern spänd ca 4 kugg.

Blir det bättre om du håller emot klaffen?
Visa användare
309
subarujohan
327ik -90 tic
330d Touring -02
Ja då var det dax...den vägra starta sur som satan nu
vart kan man göra åt det inte roligt när man har panik till jobbet så starta inte bilen=(

/Johan
Den verkar gå alldeles för fett.. på tomgång kan det bero på att Motronicen inte hinner med att öppna och stänga tillräckligt snabbt på tomgång med så stora spridare..? rätta mig någon.. uppträder iallafall ofta bla på Bosh LH jetronic när man börjar labba med större spridare då skall det till en riktigt vass assemble hackare som gör ett annat bränslechip isåfall.
Kan du inte spänna fjädern ännu mer?
Gjorde det på en folkabuss 79a med samma luftmängdmätartyp, den drog typ 0,7l/mil i landsvägsfart sedan!.
Kolla bara så stiften Inte blir vita emellanåt (går för snålt då..)
Inte bra om den går FÖR fett heller...effekten blir mindre sedan finns faktiskt en risk för knackning just för att den går FÖR fett också.
mvh//Martin

"Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna"
andra bilar:Saab900T16@TD04
Visa användare
309
subarujohan
327ik -90 tic
330d Touring -02
Som sakt jag kör med 530Lmm har inte gjort något med den
är det svårt att spänna fjäden??
Rycker skit mycket svart när man starta bilen är väll teckan på
att den får för mycket bensin går bra sen när den är riktigt varm!?

/Johan
Vet inte exakt hur den ser ut men troligen samma grundkonstruktion som en från den gamla vw bussen. Också bosch system med elektronisk insprutning mekansik luftmängdmätare.
På den var det bara att bända upp ett svart plastlock på ena sidan, sedan blottades det fjäderspända kugghjulet.
Bänd upp låsanordningen samtidigt som du håller fast hjulet, sedan spänner du med en mejsel kugge för kugge.
Det viktiga är att du märker ut orginalinställningen, sätt ett litet märke där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.