|
|
|
|---|---|
Agge |
En kompis till mig har en 740iA -97. Enligt modellguiden gör den 0-100 på 6.6 sek. Vilket låter lite konstigt eftersom den då är lika snabb som 750 till den hastigheten. Om man tittar på de andra årsm. på 740 så står den 7.0 sek. Stämmer tiden på 6.6 sek? Isf är det en grymt bra tid för en 740. Tacksam för svar! Mvh //Agge |
|
Det är nog inte helt orimliga siffror. Att 750 inte är nämnvärt snabbare är inte så konstigt då 750 nog inte är tänkt att vara en dragster utan istället erbjuda en enastående gångkultur. En V12:a är alltid en V12:a. Eftersom jag äger en Jagga är det lätt att dra paralleller till det märket. XJR och XJ12 (lades ned 1995) är båda jämnsnabba men de attraherar olika målgrupper. Gångkulturen med avseende på vibrationer och dylikkt är bättre hos en V12. Graden av perfektion är nära fulländning hos en V12. |
|
|
Jag tror inte tiderna i modellguiden stämmer vad gäller årsmod. -97. Enligt modellguiden så är de flesta modeller snabbare år -97. Varför skulle de vara det? Låter inte troligt alls. /Lazze Länk |
|
|
Rättning: Gäller 728, 740 och 540.....årsmod. -97. Varför skulle dessa vara snabbare just -97? /Lazze Länk |
|
|
Jag tror att modellguidens uppgifter skall tas med en nypa salt. T.e.x:bränsleförbrukningen 1,1l/mil statskörning.Jag har aldrig kommit under 1,25/mil,ändå ger jag min bil dem bästa. MVH.MICKI Länk |
|
|
Rättelse:Det står 1,17/mil.Fast jag tror att dem ändrade uppgiften,det stog tidigare 1,11/mil. MVH.MICKI Länk |
|
| Enligt Teknikens Värld presterar 740iA 0-100 km/h på 8.2s. Som jämförelse fixade M5 motsvarande intervall på 5.5s i samma test. | |
| (XJ12 droppades inte förrän 1997. Drömmen vore en Daimler V12 från -97, hellre det än en ny XJ8.) | |
| Jabbal: Det stämmer. Jag slant på tangentbordet. | |
|
Det skiljer förmodligen i prestanda mellan årsmodellerna på bilarna med stora V8:an på grund av att cylindervolymen ökade från 4,0 liter till 4,4 liter. Detta medför ökat vridmoment. Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat.. Länk |
|
|
Tjena! Jag skulle inte lite på modellguiden. Jag och pappa mätte hans 740ia-98 0-100 på 7 sek blankt med 2 pers i bilen och full tank (kom precis från macken). MVH Erik |
|
| Jag funderar på att köpa en v12a,men vet ej villket bilmärke det blir??Står i kvalet att välja BMW 750IAL eller Mercedes S600L.Jag vill ha en bil med maximal komfort prestanda kvalite.Vilken är bäst i det avseendet? | |
Ante25 |
Skulle nog ta mb. pga bmw:s dåliga plastkvalité |
| Har BMW dålig kvalite på inredningen??Jag tycker den verkar bra,men mb har kanske gedignare kännsla på inrednings marial.Komforten hur är den dom emellan,läste ett gammalt test att 600an (W140) 91-98 hade lägre ljudnivå än 750 E38 94-99. | |
|
Håller inte med Ante. 7serien har bättre kvalitets känsla och kvalitet än Sklass. Komforten däremot är mercan oslagbar, 7serien har inte mycket att säga till om där. S600L har jag ingen erfarenhet av men S600 har väldigt bra prestanda (drog ett par M3or för skojs skull, inte för att jag sysslar med sådant men var tvungen att testa bilen.). Jag skulle DOCK välja bmw, trots sämre komfort och prestanda. 1. Bmwn känns modernare. 2. Bmwn har bättre kvalitetskänsla och kvalitet(?) 3. Bmwn är snyggare. 4. Bmwn lär vara lättare att bli av med i framtiden. Tro inte nu att jag är någon insnöad bmw fanatiker för det är jag INTE, men i detta fall så är 7serien mitt val.=) Ny bild 16april- Länk |
|
|
Skulle jag köpt en NY lyxbil idag, vilket är dårhus pga. värdefallet, skulle det nog bli en S55 AMG (eller varför inte flippa totalt med en 612 pållars S65?) trots att en 760 lär vara mycket skojigare att köra. A8 faller bort pga. för liten motor, Jaguar pga. att den är tämligen ful och Lexus för att jag inte vill ha en japansk myskryssare. Alternativ nummer 2 är en Range Rover, som jag är helt besatt av... men det är och blir oavsett trimmning osv. knappast någon prestandabil så en S55 får det bli. I det här fallet struntar jag totalt i körglädje, en faktor eberoende av antalet hästkrafter, men S55 är bara så sanslöst onödig och överflödig... precis vad jag vill ha :-) Begagnad då... självklart en E38 B12 6.0 E-KAT ;-) MVH, E38B12 |
|
Ante25 |
Jag anser W140 vara mer välbyggd än e38. |
|
Har just varit ute och provmätt min 740iA -97 och på 0-96.6 km/h mäter 6.6-6.7 s. Jag gjorde ett flertal mätningar på olika vägsträckor och de flesta mätningar hamnade på 6.7 s. Med rak extrapolering vilken är väldigt pessimitiskt då det är fullt flås mellan 96.6 och 100 skulle det innebära 6.9 s för 0-100 km/h. 3/4 tank, däck 255/45R18 bak, 235/50R18 fram, endast en person i bilen men en tung subwoofer i bagaget, yttertemp +13 C, provsträckan var inte helt rak och plan men fick samma värden åt båda håll. Skall bli intressant att mäta detta med mina vad det verkar betydligt mer lättrullade "cykelhjul" på 205/65R16 tror jag det är... Mätningarna är gjorda med Digimoto V3.7 inkopplad i bilen. Se Länk för detaljer om inkopplingen. Med tanke på att bilen nu har gått 16.500 mil är det inte så illa att ha tappat 2-3 tiondelar från vad tillverkaren uppger. Så nog tror jag värdena i modellguiden stämmer allt. Då -97 av 740iA och 750iA har olika växellådor kan jag mycket väl tänka mig att den kraftigare lådan i 750iA bidrar till att hämma denna något. Mvh Björn Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.